Påminnelse om pressvisning: Anna Clarén–Close to home

På lördag 1 februari öppnar Close to home i Fotografins rum på Malmö Museer. Utställningen visar den prisbelönta fotografen Anna Claréns bildserie om de som står henne allra närmast; familjen, barnen och vännerna - och om rädslan för att förlora dem. Hennes djupt personliga bilder blir till en allmänmänsklig berättelse om att vara människa. Utställningen är producerad av Fotografiska i Stockholm.

Välkomna till pressvisning fredag 31 januari kl 10.00 där Anna Clarén närvarar.
Intervjuer med Anna Clarén kan bokas genom Merja Diaz, e-post: merja.diaz@malmo.se, tel +46 (0)708244454.

Anna Claréns genombrott kom med bildserien Holding (2006). Fotografierna skildrade Claréns vardag under fyra sommarmånader 2005 och sågs som unika i sin skira, privata framtoning. Boken med samma namn vann svenska fotobokspriset 2006.

I den nya bildserien Close to home (2013) återvänder Clarén till sin dokumentation av den egna vardagen. Nu är det dock familjen, barnen, mannen och vännerna som avbildas. Hennes fotografier blir till ett slags bevis på det liv hon lever. De är vackra skildringar av vardagslivets gång. Men under ytan finns samtidigt en oro. Med sina bilder försöker Clarén bevara ögonblick hon är rädd ska gå förlorade.

Anna Clarén (1972) är född och uppvuxen i Lund och är idag verksam som utbildningsansvarig på Nordens fotoskola, Biskops-Arnö. Vid sidan om sitt arbete som lärare och sina kommersiella uppdrag arbetar Clarén med egna projekt som Holding (2006), Puppy Love (2009) och Close to home (2013). År 2010 tilldelades hon ett femårigt arbetsstipendium av Svenska författarfonden.

Close to home är producerad av Fotografiska i Stockholm, och visas 1 februari–23 mars 2014 i Fotografins rum på Malmö Museer. Utställningen invigs lördag 1 februari kl 14.00.

Malmö kulturförvaltning består av sex institutioner: Malmö Konsthall, Malmö Konstmuseum, Malmö Kulturskola, Malmö Museer, Stadarkivet och Stadsbiblioteket. Enheterna Kulturstöd, Sommarscen Malmö och Kultur för barn och unga ingår i kulturkansliet som är den centrala administrationen för kulturförvaltningen.