”Pekka” Lindmark föräras minnesplatta på Idrottens Walk of Fame

Vid årets utdelning av minnesplattor på Idrottens Walk of Fame i Malmö föräras Peter ”Pekka” Lindmark en minnesplatta på Stadiontorget i Malmö. Utdelningen sker lördagen den 17 oktober 2015 klockan 10.30.

Idrottens Walk of Fame invigdes 2009 och är en minnesplats på Stadiontorget för Idrottare som gjort stora idrottsliga framgångar genom tiderna och som har stark koppling till Malmö. Stadiontorget växer kontinuerligt kommer så småningom bestå av 40 stycken graverade minnesplattor. Peter Lindmarks platta blir den 25:e i ordningen.

- Malmö är en stad med många framgångsrika sporter, däribland ishockey där vi nått stora framgångar. Pekka Lindmarks bidrag till Malmö som idrottsstad går inte att överskatta och SM-gulden 1992 och 1994 är två viktiga milstoplar i Malmös idrottshistoria säger Frida Trollmyr, Fritidskommunalråd.

Tid: lördagen den 17 oktober 2015 klockan 10.30 kommer minnesplattan delas ut. Dessförinnan kommer Pekka gäst på Idrottsmuseets vänners morgonmöte i Baltiska hallen kl.09.30.

Plats: Stadiontorget (mellan Swedbank och Malmö stadion) i Malmö.

Kontakt:
Frida Trollmyr (S), fritidsnämndens ordförande, tfn: 070-831 93 04, frida.trollmyr@malmo.se
Johan Hermansson, fritidsdirektör, tfn: 070-144 26 00, johan.hermansson@malmo.se

Utsänt av:
Camilla Friberg Ekelund, projektledare, tfn: 040-34 25 88, camilla.ekelund@malmo.se

Fakta
Peter ”Pekka” Lindmark är född 1956 i Kiruna. Han har vunnit fyra SM-guld varav två i Malmö Ishockeyförening, 1992 och 1994, samt blivit Europamästare för klubblag för samma förening 1993. I landslaget har han vunnit två VM-guld, 1987 och 1991, tre VM-silver och OS-brons 1988. Han har blivit utsedd till ”världens bästa målvakt” vid två tillfällen.

Se tidigare utmärkelser av minnesplattorna på: