Percy Nilsson guidar bussresor till Hyllie på visningsdagen i Malmö Arena den 3 september.

Percy Nilsson guidar bussturer till Hyllie

I år kommer fler än 800 bostäder stå klara i Hyllie och lika många börja byggas. För att lyfta området som en ny boplats arrangerar Malmö stad en stor visningsdag med aktuella bostadsaktörer i Malmö Arena lördagen den 3 september kl 10-16. Från Gustav Adolfs torg avgår gratis transferbuss varje heltimme till utställningen med Hyllieprofilen Percy Nilsson som guide.

Utbyggnaden i Hyllie går fortfarande på högtryck. Efter ett par år med fokus på kontorshus, hotell och regionala funktioner koncentreras nu bostadsbyggandet vid kvarteren längs Hyllie allé, där även förskola och grundskola uppförs. Mer än 800 bostäder beräknas vara färdigbyggda och lika många planeras att byggstarta innan året är slut.

- Jag vet ingen plats i Sverige där det nu byggs så många bostäder som här. På visningsdagen samlar vi varje aktörs insats och lyfter alla delar till en helhet. Det förhöjer upplevelsen av Hyllie och visar områdets många kvaliteter som boplats, säger Maria Nyman, samordnare av visningsdagen och kommunikationsansvarig för området genom fastighetskontoret i Malmö stad.

Hyllieprofilen Percy Nilsson, vd för Parkfast AB är också involverad i visningsdagen, som guide i en transferbuss till Hyllie som avgår varje heltimme från Gustav Adolfs torg. På färden kommer Percy Nilsson berätta om sin resa genom Hyllies utveckling, som han själv var startskottet för.

- Jag var inte bara först ut i Hyllie med att bygga Malmö Arena. Jag var också en av de första som köpte en bostad här. Nu planerar jag själv ett nytt projekt i arenakvarteret med nya hotellrum och fler kontorsytor. Och blir det som jag vill blir det nya bostäder också, säger Percy Nilsson.

Parkfast kommande projekt kallas Malmö Arena Tower, beläget i norra delen av kvarteret där Malmö Arena ligger, i korsningen Arenagatan och Hyllie vattenparksgata. Med en yta på 15 000 kvm planeras en utbyggnad av Malmö Arena Hotel med 80 nya rum, kommersiella ytor för kontor och bostäder. Byggstarten är planerad till våren 2017.

Visningsdagen bjuder även på guidade rundturer till fots i området med representanter från Malmö stad. Speed och Vattenmannen underhåller alla barn i Hyllie vattenpark. Kretseum, som också ligger i parken, ger guidade visningar genom utställningen ”Den hållbara staden”.

Förutom bostadsaktörer finns representanter från Hyllies mer upplevelsebaserade verksamheter, som badhuset, hotellen, mässan och arenan. Dessutom gästspelar dagligvaruhandelskedjan City Gross, som planerar ett nytt varuhus integrerat med mer handel och fler bostäder i ett kvarter vid infarten till Hyllie allé från Pildammsvägen.

Visningsdagen i Malmö Arena har fri entré och gratis parkering kl 10-16 (vid markparkeringarna i väster och norr). Program och innehåll för visningsdagen finns på www.hyllie.com

KONTAKT FÖR VIDARE INFORMATION
Maria Nyman, kommunikationsstrateg, Malmö stad, fastighetskontoret