Personal brast i rutiner i samband med brukares fallolycka

Personal brast i rutiner i samband med brukares fallolycka

En brukare råkade ut för en fallolycka, men undersöktes först flera timmar senare. Då konstaterades att brukaren hade en höftfraktur. Utredning pågår och funktionsstödsnämnden har beslutat att händelsen utgör ett allvarligt missförhållande och gör därmed en lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

En brukare vid ett LSS-boende i Malmö föll i sin bostad och blev liggande på golvet. När personalen hittar brukaren lyfter de upp hen i sin säng, utan att först kontakta sjuksköterska vilket är rutin när en brukare har fallit och inte kan resa sig själv.

Efter lyftet kontaktas sjuksköterska som, utifrån personalens information, ordinerar extra tillsyn. Brukaren låg kvar i sin säng under hela dagen och inte förrän till kvällen tillkallades ambulans. Sängen var då våt av urin och det konstaterades att brukaren hade en höftfraktur. Brukaren fördes till sjukhus för operation.

Utredning pågår och verksamheten har flera pågående åtgärder för att minimera risken för att liknande händelser ska ske igen. Bland annat arbetar man för att stärka personalen ytterligare vad gäller vikten av att följa gällande rutiner.

Kontaktperson: Lena Nyström, Enhetschef, funktionsstödsförvaltningen, mobil: 070–6886412.

Lex Sarah gäller inom verksamheter som regleras av socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Lagen innebär att:

• anställda ska rapportera missförhållanden
  • den som bedriver verksamheten ska utreda och undanröja missförhållandet,
  • den som bedriver verksamheten ska, om det visar sig att missförhållandet är allvarligt, snarast anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Utsänt av: Erica Hoff Ardengård, kommunikatör, funktionsstödsförvaltningen, mobil: 070-839 85 97.