Politisk hiphop och passionerad funk för de unga malmöborna

Politisk hiphop och passionerad funk för de unga malmöborna

Sommarscen fortsätter i helgen sin satsning på den unga publiken. Hiphopgruppen Aylakollektivet, som vann i kategorin Bästa hiphop på P3 Guld-galan 2010 gästar Pildammsteatern och levererar hiphop med budskap och på söndag bjuder musikkollektivet Music Is The Weapon från Stockholm på nigeriansk funk i Enskifteshagen.

Aylakollektivet
Fredagskvällen på Pildammsteatern går i hiphopens tecken när Aylakollektivet gästar Sommarscen och lokala DJ’s och MC’s håller scenen varm från 17 till 22. Aylakollektivet som har sin bas i Stockholm, består vid detta tillfälle av rapparna Stor, Mohammed Ali och producenten Mack Beats. Det sägs att den svenska politiska hiphopen låg i koma tills den väcktes av Ayla som vann i kategorin Bästa hiphop på P3 Guld-galan 2010. Det här är rap utan bling-bling, där texterna är minst lika viktiga som musiken, en reaktion på att det tidigare varit så mycket yta inom hiphopen och i samhället.

Rapparen STOR har sedan han var liten experimenterat med ord vilket föll sig naturligt då både hans pappa och morfar var poeter. Hans texter och beats ger en mångfasetterad bild av dagens samhälle.  Mohammed Ali, duon från söderort i Stockholm som tidigare gick under namnet UKN (Underklassen) bildades i början av 2000-talet och utgörs av Moms och Alias Ruggig. 2010 vann de Manifestpriset i kategorin Hip hop för deras skiva Processen.

The Boom Bap 90's hip hop movement (Rome & Beneaf) hostar och lokala mc's såsom Choys, Jay Empeecee, S.T.I.C.S, Noname, En3verso och Nomad värmer upp från kl 17:00.
Fredag 23 juli kl 17-22 Pildammsteatern

Music Is The Weapon
På söndag blir det skön funk med musikkollektivet Music Is The Weapon I Enskifteshagen. Bandet startade som en hyllning till en av Afrikas största musiker, Fela Kuti, och spelade uteslutande hans låtar. Men med tiden har det tolv man starka bandet gått vidare och skrivit egen musik. Fortfarande i samma anda, men med sin egen unika stil.  Bandet tar musiken in i 2000-talet och gör sin version av den musik som Fela Kuti en gång skapade.

Som alltid på bandets spelningar kan publiken förvänta sig medryckande blås, hejdlöst sväng och magiska rytmer i Tony Allens anda under en svettig kväll med stenhård, passionerad nigeriansk funk.
Söndag 25 juli kl 19 Enskifteshagen

Se hela sommarens program på www.malmo.se/sommarscen

För mer information kontakta:
Marie Norrthon, vik. ansvarig producent, 0704-34 70 66
Jessica Nilsson, producent, 0736-71 18 60