Popnoveller, körsång och slagverk på Pildammsteatern

Upplev sommaren i Malmö på Pildammsteatern! För de Malmöbor och besökare som ännu inte har upptäckt konserterna i kvällssolen på Pildammsteatern är det hög tid. Sommarscens program bjuder denna vecka på prisbelönta popnoveller med Frida Hyvönen, poppigt slagverk med Gong Myoung från Korea och bulgarisk körsång med Eva Quartet, allt under bar himmel och med fri entré.

Gong Myoung

I dag tisdag är det Sverigepremiär på Pildammsteatern för Gong Myoung, en ung poppig slagverksgrupp från Korea som baserar sin rytmik på traditionell koreansk musik. Medlemmarna är alla utbildade i klassisk Koreansk musik, vilken utgör grunden i Gong Myoungs musik. Men genom elektronik och sampling har gruppen funnit nya sätt att utveckla sitt koreanska sound så att det blir genrelöst och kan tilltala en bred internationell publik. Som skickliga musiker hes de spelrum att testa nya instrument och lösningar för att nå det musikaliska resultat de söker; en färgfull kavalkad av mjuk, modern och nyskapande koreansk pop.

Tisdag 7 juli kl 19:00 Pildammsteatern

www.gongmyoung.co.kr

Frida Hyvönen

På bara fyra år har Frida Hyvönen lyckats tömma svenska musikkritikers hela förråd på superlativ. Hon stannar dock inte där utan är på väg ut i världen med ett lika grovhugget som finstämt pianospel och en röst som innehåller allt. En indiediva med en garderob fylld av berättelser i bästa popnovellformat. I våras tilldelades Frida Hyvönen DN:s kulturpris för sin förmåga att beröra med såväl humor som brännande direkthet och är en av få som hållit konsert på Dramaten. Nu kommer hon till Pildammsteatern!

Fredag 10 juli kl 19:00 Pildammsteatern

www.fridahyvonen.com/

Eva Quartet

Tusen sökte för att bli en del av Eva Quartet, men endast fyra kunde bli utvalda. Kvartetten som består av några av Bulgariens främsta kvinnliga röster framför folkloristiska visor från olika delar av Bulgarien och utmanar dessa visor med elektroniska ljudbilder som ambient och drum'n'bass. Eva Quartet är omtalade för sin vokala styrka som ibland lurar en att tro att de delar en och samma röst. På lördag kommer de till Pildammsteatern för att hänföra Malmöpubliken med sin speciella röstteknik.

Lördag 11 juli kl 19:00 Pildammsteatern

www.myspace.com/evaquartet

För mer information:

Pether Lindgren, producent 0707-815346

Mathias Holmberg, producent: 0708-68 99 66

Se hela Sommarscens program på www.malmo.se/sommarscen