Foto: Johan Bävman

Pressinbjudan boksläpp: Ankomst Malmö – röster om flyktingmottagandet hösten 2015

Nu kommer boken om den dramatiska hösten 2015, då tiotusentals människor på flykt kom till Malmö. Detta är människornas egna berättelser om en tid som förändrade Sverige.

Överallt upprättades boenden, väntrum och ankomstcentraler samtidigt som mängder av Malmöbor involverades i mottagandet, såväl tjänstepersoner som volontärer. Boken är ett unikt urval av de berättelser, dokument och bilder som Malmö stadsarkiv samlat in inom ramen för dokumentationsprojektet Ankomst Malmö.

– Inte sedan andra världskriget har så många människor på flykt kommit till landet. Vi ville vara med från början och samla in så mycket material som möjligt medan det fortfarande fanns färskt i minnet. Boken är en viktig del av allt material vi samlat in och som nu finns bevarat hos oss på Malmö stadsarkiv, säger Karin Sjöberg, arkivarie.

Tisdag 27 februari bjuder Malmö stadsarkiv in press och media till lanseringen av boken Ankomst Malmö – röster om flyktingmottagandet hösten 2015. På plats finns också personer som delat med sig av sina berättelser samt volontärer och tjänstepersoner som var involverade i mottagandet.

Varmt välkommen till ett spännande eftermiddag om en intensiv period i Malmös historia. Boken kommer att delas ut på boksläppet.

---------------------------------------------------------------------

Boksläpp Ankomst Malmö – röster om flyktingmottagandet hösten 2015

Tisdag 27 februari, klockan 15.00
Plats: Malmö stadsarkiv, Bergsgatan 20

Kaffe serveras från 14.30

---------------------------------------------------------------------

För ytterligare information:

Karin Sjöberg, arkivarie Malmö stadsarkiv
0703-78 28 42, karin.sjoberg@malmo.se

David Levin, kommunikatör
0733–61 35 90, david.levin@malmo.se

Malmö stadsarkiv är hela stadens arkiv. Här finns arkiv från stadens förvaltning och från statliga myndigheter med verksamhet i Malmö. Men också stora samlingar av privat-, släktförenings- och företagsarkiv.

Stadsarkivet förvarar en viktig del av vårt kulturarv och som besökare har du rätt att ta del av unika handlingar som speglar gångna tiders Malmö. Här förvaras handlingar från myndigheter och enskilda personer från medeltiden och framåt. Huvuduppgiften är att se till att det gemensamma kulturarvet bevaras och att det är tillgängligt för allmänheten.