Pressinbjudan: Deltävling inför Yrkes-SM

Inför Yrkes-SM i Malmö i maj hålls i morgon onsdag en deltävling för gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammen. Tävlingen hålls på Universitetsholmens gymnasium (UH) och media hälsas välkomna att följa den under dagen.

Det är skolor från södra delen av Sverige som deltar. UH har en elev som tävlar. Varje skola har haft egna utslagstävlingar och där den bästa skickas vidare till deltävlingen. Vinnaren från deltävlingen får vara med och tävla på Yrkes-SM i Malmö i maj.

Eleverna tävlar en timme i taget. De får ett vårdfall att hantera inför domare och vinnarna utses vid en prisutdelning kl 15.15 i Hörsalen.

För mer information kontakta Annika Kjellemar, 0708 551982, annika.kjellemar@malmo.se

Fakta: Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till moderna yrkesutbildningar inom bygg, design, industri, it, service, vård- och tekniksektorn. Genom ett stort och innehållsrikt tävlings- och uppvisningsarrangemang vartannat år tävlar och mäter hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar sina krafter mot varandra inom ett 30-40-tal yrken. Under tre intensiva dagar erbjuds skolor och allmänhet att gratis få besöka det uppemot 14 000 kvm stora arrangemanget för att få möjligheten att titta, fråga och själva få pröva på.

Yrkes-SM 2016 arrangeras i Malmö på Malmömässan den 11-13 maj 2016.