Pressinbjudan: Elevutställning på Katrinetorp

Pressinbjudan: Elevutställning på Katrinetorp

För åttonde gången är det återigen dags för eleverna på Valdemarsro gymnasium att presentera sin Vårsalong på Katrinetorps Landeri. Eleverna på Valdemarsro gymnasium har alla någon form av funktionsnedsättning och arbetar utifrån sina egna förmågor och förutsättningar.

Utställningen har vi kallat ”Öppna Sinnen – Utsvävningar” och den pågår 19 mars – 3 april, kl 12.00-17.00, dock stängt den 31 mars.

Vernissage lördagen den 19 mars kl. 12.30 och utställningen invigs av skoldirektör Eva Ahlgren.

Personal och elever kommer i viss mån att vara på plats på utställningen.

För mer information, kontakta:
Karin Jönsson Lundström, lärare bild, karin.jonsson.lundstrom@malmo.se, 0706-64 21 51

Så skapar vi
Verken vi visar är skapade på Bild-och form-, textil-, träslöjd- och dataundervisningen. Eleverna har de estetiska ämnena på sitt schema, och har dessutom möjlighet att välja till dessa ämnen vid ytterligare två tillfällen i veckan.

Konstnärerna arbetar i olika tekniker och material, på Bild- och formundervisningen målar vi tavlor i akrylfärg, bygger skulpturer i olika material, ofta återvinningsmaterial, designar mönster till screentryck och trycker på handmålade tyger. Tyger som vi sedan tillverkar tavlor och brickor av. Vi arbetar ofta med olika teman, t ex har man på teorilektionerna läst om kroppen och eleverna har gjort kroppsskulpturer i gips. För närvarande håller vi på med ett tema om tillgänglighet som vi kallar ”En stad för alla”.

På textilslöjden arbetar vi också med olika tekniker, syr kläder och andra saker på maskin, broderar förhand, syr lappteknik och applikationer, väver, gör textila skulpturer och tillverkar även smycken i olika slags pärlor och andra material. Det här läsåret har många elever gjort bokstavstavlor i lappteknik . Vi jobbar gärna med de handmålade tygerna som eleverna gjort på bilden.

På träslöjden arbetar eleverna med såväl hårda som mjuka material; trä, skivmaterial, metall, papper och färg. Eleverna lär sig hantera olika slags handverktyg såsom kontursåg, rasp, fil, borr mm. Denna termin arbetar vi med återvinning av gamla tapeter, det resulterar i fåglar som verkligen svävar ut!!

I dataundervisningen kan eleverna välja ”Animerad film” där de gör korta animerade filmer utifrån sina egna idéer, då arbetar vi med olika dataprogram från idé till genomförande av olika karaktär till färdig produktion.

Undervisningen i de estetiska ämnena bygger till stor del på att vi fångar upp och utgår från elevernas intressen och förmågor. Vi arbetar också gränsöverskridande mellan de olika ämnena.

Vår förhoppning är – som alltid - att elevernas ”Öppna sinnen” ska beröra och röra vid betraktarens sinnen!