Pressinbjudan - Eurovisions budskap förevigas av elever på provisorisk tomt i Hyllie

Årets Eurovision förmedlar fjärilseffekten med sitt grafiska koncept och en slogan om gemenskap och samarbete över gränser. Till minne av evenemanget i Malmö Arena samlas elever från tre olika skolor måndagen den 13 maj i Hyllie centrum för att gjuta sina handavtryck i fjärilsformar av betong. Konstprojektet ska bli en fjärilslund på  tomten, där Arthur Buchardt planerade ett hotell, som på dagen lanseras med namnet Draget.

Den centralt placerade tomten på ca 8 000 kvm vid hörnet av Stationstorget och Emporia i Hyllie centrum var tidigare reserverad för byggherren Arthur Buchardt och hans hotellplaner. Nu får tomten Draget som namn och kommer de närmaste åren att fungera som en allmän grön möjlighetsyta
och utställningsplats tills den ska bebyggas med en annan permanent funktion.

Måndagen den 13 maj kl 11-12 bjuder Malmö stad in press och media för att lansera tomtens nya gestaltning och funktion. På plats presenteras tankarna bakom Draget tillsammans med innehållsdelarna som redan tagit plats.

PROGRAM

11.00-11.15
Draget
– här möts stad och land i en ”rurban” plats och möjlighetsyta. Uppförs av Malmö stad.

11.15-11.25
Giraffen
- för ett bättre klimat. En hybrid av ett sol- och vindkraftverk, som ska försörja Draget med el och WI-FI och fungera som laddningsstation för mobila enheter. Uppförs av Innoventum i samarbete med Malmö stad.

11.25-11.35
Holmasoffan
– spelar upp och blinkar i takt med musiken man har med sig. Framtagen av Malmö hög-skola i samarbete med Peab byggskola.

11.35-11.45
Vingslag
– till minne av Eurovisioni Malmö Arena med fjärilseffekten som tema utförs ett  konstprojekt av ca 90 elever i årskurs 3 från Djupadals- Hyllie- och Kroksbäcksskolan. Handavtryck och minneslappar med tankar om fjärilseffekten gjuts i betong i varsin fjärilsform.

Elevernas betongkonstprojekt pågår kl 9-12. Handavtryck och signering i fjärilarna sker kl 11.30-12.00

11.45-12.00
Visning ute på plats;
handavtryck gjuts i betong, Giraffen och Holmasoffan.

Under presskonferensen bjuds det på dryck och enkel förtäring.

Plats
Draget. Containern på trädäcket vid hörnet av Stationstorget/Emporia (Hyllie stationsväg).

Maria Nyman-Moritz, kommunikationsansvarig utbyggnadsområdet i Hyllie
maria.nyman@malmo.se