Pressinbjudan: Fjärilseffekter för ett helare Malmö

Pressinbjudan: Fjärilseffekter för ett helare Malmö

Ett litet vingslag sägs kunna sätta igång stora förändringar. Med fjärilseffekten som tema inleddes ett konstprojekt i Hyllie centrum under tävlingsveckan för Eurovision Song Contest som ägde rum i Malmö Arena med samma budskap. Inför sammanslagningen av Malmös stadsdelar står nu 79 betongfjärilar färdiga som en installation i området. Ett konstverk skapat av elever från tre skolor i två skilda stadsdelar. Idag den 10 juni kl 13-14 hålls en vernissage av Vingslag som välkomnar ett helare Malmö när två stadsdelar blir en.

I mitten av maj samlades drygt 80 elever i årskurs 3 från Djupadalsskolan, Hyllie skola och Kroksbäcksskolan på en provisorisk tomt i Hyllie centrum för att tillsammans skapa något symboliskt för gemenskap, förändring och samarbete över gränser. Grundtanken var först kopplad till Eurovision Song Contest med samma tema. Men ganska omgående visade sig samarbetet vara ett tydligare uttryck för den högaktuella förändringsprocess som startar i Malmö stad den 1 juli då sammanslagningen av stadsdelarna sker för ett nytt och helare Malmö.

Då eleverna första gången samlades på den provisoriska tomten fick de blanda sin egen betong och gjuta sina handavtryck i fjärilsformar med handledning av betongkonstnären Cecilia Wallén. Under veckorna som passerat har fjärilarna förvarats på skolorna för att torka och har därefter målats i olika färger av eleverna. Idag den 10 juni är alla 79 fjärilar tillbaka i centrumområdet och monterade på stativ. Men också utplacerade på den gröna delen av tomten mot Emporia som en stor konstinstallation. En vernissage hålls kl 13-14 med alla medverkande på plats. Vid öppnandet av konstvisningen sätter Gunn Hanéll, rektor i Limhamn-Bunkeflo, den sista fjärilen på plats samtidigt som elevernas lärare planterar en fjärilsbuske bredvid.

- Sammanslagningen av stadsdelarna är den bästa avslutningen jag kunnat tänka mig i min yrkeskarriär som både politiker och rektor då jag lämnar mitt arbete som rektor i Malmö stad den 31 juli. Jag vill se ett helt Malmö utan stadsdelsgränser och jag är övertygad om att detta bidrar till en ökad samhörighet, säger Gunn Hanéll som sammanfört skolorna från stadsdelarna Hyllie och Limhamn-Bunkeflo i konstprojektet.

Vingslag står på den provisoriska tomten i Hyllie centrum som kallas Draget. Den kommer att användas som en offentlig grön yta och utställningsplats i två år eller fram tills en permanent funktion byggs på tomten. Tidigare var marken reserverad för hotellplaner som aldrig förverkligades. Men redan i morgon den 11 juni, bara ett stenkast bort på Stationstorget, tas spadtaget för tredje byggnaden av Point Hyllie som ska inrymma ett hotell med planerat öppnande 2015.

- Utvecklingen i området präglas av samarbete och samsyn. Vår gemensamma vision är att Malmös nya centrum ska vara en gränsöverskridande och utåtriktad plats med hela världen som arena. Tanken med Vingslag och utsmyckningen av fjärilarna på Draget passar i sammanhanget. Och visst vore det fint om konstinstallationen kunde återvinnas på något sätt. Vi får väl jobba för att fjärilarna flyger över till hotellet då det öppnar och låta dem pryda en öppen och välkomnande foajé, säger Peter Gustafsson, projektledare för exploateringen i Hyllie centrum.

Vernissage
Måndagen den 10 juni kl 13-14

Plats
Draget, trädäcket vid hörnet Stationstorget/Emporia (Hyllie stationsväg), Hyllie centrum.

Kontakt  - vidare information
Maria Nyman-Moritz, kommunikationsansvarig i Hyllie utbyggnadsområde
maria.nyman@malmo.se
mobil. 0702-510 665

Gunn Hanéll, rektor, utbildning Limhamn/Bunkeflo
gunn.hanell@malmo.se
mobil. 0703-21 33 43

Peter Gustafsson, projektledare för exploateringen i Hyllie centrumområde
peter.gustafsson@malmo.se
mobil.0709-34 13 77

Bildmaterial
Webbilden visar den inledande fasen i konstprojektet då eleverna blandar betong i fjärilsformarna. Foton från vernissagen publiceras senare under dagen på Hyllie centrums sida på Flickr.