Pressinbjudan: Historiska slotts- och trädgårdsvisningar vaknar till liv i Torup igen!

Efter en tids Törnrosaslummer, vaknar nu de historiska slotts- och trädgårdsvisningarna i Torup till liv igen!

Under sommaren 2015, ges möjlighet att ta del av kunskapen om slottet och den historiska slottsträdgården i Torup.

Guide i slottparken är blivande landskapsarkitekt Malin Tegmar, som ägnat mycket tid åt forskning om trädgården i Torup och dess utveckling under sex århundraden.

- I slottsträdgårdens arkitektur skönjer man historiska skeenden i stort och smått, personliga och internationella. Och man får inte glömma att denna arkitektur är en del av det större godslandskapet, säger Malin och tillägger, jag ser fram emot att kunna börja mina visningar i Torups Expo, vid den nya 3D-modellen som Malmö tagit fram. Det blir en perfekt utgångspunkt innan vi ger oss ut i den spännande slottsparken.

Slottsvisningarna sker i Malmö stads egen regi med Eva Roos Davidsson som primär guide. Eva har mångårig erfarenhet av att guida i Torup och stor kunskap om dess historia och alla människoöden kring slottet. Hon är också den som via företaget In-Sight och tillsammans med trädgårdsguiden står bakom de historiska vandringarna i Slottsparken.

Suzanne Simonsson, koordinator på Torup för fastighetskontoret Malmö stad gläds åt de kommande guideturerna:

- Vi ser fram emot de intressanta historiska trädgårdsvandringarna.

Det ska även bli fantastiskt roligt att återigen öppna upp slottet för allmänna visningar på fasta tider efter en tid med renoveringar och brandskyddsarbete.

Fakta

Den 7,14 juni, 5,19 juli samt 2,16 augusti ges exklusiv möjlighet att ta del av kunskapen om den historiska slottsträdgården i Torup.

Varje söndag i juli t o m september blir det allmänna visningar av Torups slott.

VÄLKOMMEN TILL PRESSVISNING

Tisdag 2 juni, kl. 11.00

Samling: Torup EXPO i Stallarna i Torup, mitt emot entrén till slottet

För anmälan och information:

Eva Roos Davidsson, info@in-sight.se, tfn:040-59 92 05

För mer info ang slottsvisningarna i juli;

Staffan Petersson, enhetschef fastighetskontoret Malmö stad, staffan.petersson@malmo.se,

tfn; 0705-18 18 78

Katarina Burle, kommunikatör fastighetskontoret, Malmö stad, katarina.burle@malmo.se,

tfn; 0706-34 17 10.