Pressinbjudan: Hyllning till Herrgården

På fredag den 8 juni gör Malmö Kulturskola gemensam sak med MKB och visar sin kärlek till Herrgården genom att anordna gårdsfesten I love Herrgården. På scen möts barn och ungdomar från Herrgården, Örtagård, Seved och Malmö Kulturskola. Musikprojektet LIRA släpper sin andra skiva i samband med arrangemanget.

Romane Patra (Romska Herrgårdstalanger), Hidde Iyo Dhaqan (Somalisk dansgrupp med barn från Herrgården), Tareks vänner (Arabiskt band från Örtagård), LIRA och pop- och rockgrupp från Malmö Kulturskola, samt Jag bor i Malmö-kören (kulturskolan och Spiritus Mundi) med barn från fyra olika skolor, intar alla scenen på fredagens arrangemang I love Herrgården.

– Vi hoppas att alla våra kunder kommer på festen så att vi tillsammans kan hylla Herrgården. Vi vill låta lokala förmågor ta plats på scen och göra gårdsfesten till en mötesplats med härlig stämning, berättar Sofia Ekelin, kundvärd på MKB.

LIRA är en gratis pop- och rockskola för barn från Seved och Herrgården i samarbete mellan MKB, Hyresgästföreningen och Malmö Kulturskola. Verksamheten har fortsatt under året och släpper i samband med I love Herrgården sin andra skiva.

– I LIRA möts barn och unga från Seved och Herrgården och lirar tillsammans. I love Herrgården är en chans för dem att visa upp sina talanger och det är extra kul att vi släpper vår skiva i samband med festen, säger Johannes Nästesjö, musiklärare från Malmö Kulturskola och en av de ansvariga för LIRA.

I love Herrgården äger rum i MKB Herrgården, von Rosens väg 62, på fredag den 8 juni kl 15-18.

Välkomna!

För mer information kontakta:
Jalle Lorensson, chef Malmö Kulturskola, 0702-98 49 83
Sofia Ekelin, kundvärd MKB Fastighets AB, 040-31 35 90
Linda Söderlund, informatör Malmö Kulturskola, 0768-71 76 68

LIRA
I nära samarbete med MKB och Hyresgästföreningen startade Malmö Kulturskola våren 2009 en rock/popskola på Flygande Mattan på Sevedsplatsen och i Streethouse i Herrgården på Rosengård för och med ungdomar. Skolan är gratis och lärare och elever träffas varje fredag efter skoltid. Inga krav på egna instrument eller eget övande finns. MKB står för lokaler, Hyresgästföreningen står för kursavgifterna, och kulturskolan står för lärarna. LIRA är en del av Malmö Kulturskolas strategi för att angå nya målgrupper.

Lira firar även släppet av sin skiva i samband med Sofielundsfestivalen på lördag kl 15.20.