Fritidsledarnas friluftsgrupp planerar hösten på Base Camp Tygelsjö

Pressinbjudan: Invigning av friluftssatsning på Malmös Fritidsgårdar

Naturupplevelser hamnade högt upp på listan när unga i Malmö fick berätta om vad de vill göra på sin fritid i undersökningen Ung livsstil. Särskilt för tjejer. Detta behov blev startskottet för en friluftssatsning på Malmös fritidsgårdar och den 19 september invigs det nyöppnade "Base Camp Tygelsjö". Media bjuds in till invigningen.

– Tankar kring att bygga vindskydd för övernattning har funnits i mitt huvud ända sen jag kom till fritidsgården i Tygelsjö. Jag har själv ett stort friluftsintresse och fritidsgården har bra förutsättningar med naturen omkring. När den senaste Ung livsstil-undersökningen kom fanns det ingen tvekan om att det var rätt väg att gå, säger Andreas Flygare, sektionschef på Tygelsjö fritidsgård och en av de drivande krafterna bakom en omfattande friluftssatsning för Malmös fritidsgårdar.

Nu har både lägerplats och en omfattande friluftssatsning förverkligats. Kontaktnät börjar byggas upp, campingutrustning har inventerats och fritidsledare har gått utbildning i samarbete med Friluftsfrämjandet.

– Det är inte alla fritidsledare som har varit ute i skog och mark så mycket så vi behövde skapa grundförutsättningar för det. Lägerplatsen blev någorlunda färdigställd redan under sommaren och ungdomar med fritidsledare har redan hunnit prova på. Platsen ligger 30 meter från fritidsgården. Meningen är att det ska kunna vara startpunkten för att kunna ta det vidare sen. Några av de som var här i somras har sedan vandrat på Söderåsen, säger Andreas Flygare, sektionschef på fritidsförvaltningen.

Mikael Sörling har fått rollen att samordna, utveckla konceptet och bygga nätverk.

– Målet med satsningen är att sänka trösklarna för ungdomar på fritidsgårdarna som vill testa friluftsliv. Fritidsledare har frivilligt valt att vara med på satsningen, det har resulterat i att vi har engagerade och motiverade ledare på uppdraget, säger Mikael Sörling, fritidsledare på fritidsförvaltningen.

Vad: Invigning av Base Camp Tygelsjö
När: Lördag 19 september kl. 14.00
Var: Tygelsjö skolväg 14

Andreas Flygare,
E-post: andreas.flygare@malmo.se

Anmälan sker till:
Emma Erlandsson, kommunikatör på Malmö stads fritidsförvaltning. Ansvarig för utskicket.
E-post: emma.erlandsson@malmo.se