Pressinbjudan:  Invigning av Malmö lärcentrum på Stadsbiblioteket torsdag 18 februari kl 15

Pressinbjudan: Invigning av Malmö lärcentrum på Stadsbiblioteket torsdag 18 februari kl 15

Personalen på Malmö lärcentrum. Fr v: Hillevi Andreasson, Catarina Cederholm, Lisa Berger och Stefan Wahlstedt.
Foto: Martin Lindeborg.

Malmö lärcentrum - en kreativ verkstad för livslångt lustfyllt lärande
Invigning torsdag 18 februari kl 15-17 i Slottet på plan 2

kl 15.00-15.30 Kulturnämndens ordförande Carina Nilsson och utbildnings¬nämndens ordförande Agneta Eriksson inviger

kl 15.30-15.45 Projektledare Stefan Wahlstedt presenterar Malmö lärcentrum.

Lärcentrum ska vara tillgängligt för alla vuxna som behöver stöd i sitt livslånga lärande och sin personliga utveckling. Verksamheten är öppen för alla bibliotekets besökare, ingen särskild registrering krävs. Lärcentrum ska även efter behov och efterfrågan erbjuda en lärmiljö för studerande inom vuxenutbildningen och högskolan. I Malmö lärcentrum finns ett välutrustat tekniklandskap och kunnig personal som kan ta fram och skräddarsy lösningar för många olika behov. Det finns också särskilda datorprogram för dem som har dyslexi eller som behöver läsanpassning eller skrivhjälp.

- Vi vill skapa en mötesplats som ska sjuda av lust, kreativitet och nyfikenhet!, säger projektledare Stefan Wahlstedt.

- Lärcentrum ska utvecklas tillsammans med våra besökare.

Malmö lärcentrum är ett samarbete mellan Stadsbiblioteket och utbildnings¬förvalt¬ningen och finns på plan 2 i Slottet, i bibliotekets Public Service-miljö – nära till fakta, fördjupning och aktuella debatter. Öppettiderna är desamma som bibliotekets.

Invigningen sträcker sig över tre dagar, 18-20 februari. Den 18 februari är politiker och tjänstemän från kultur- och utbildningssektorn inbjudna, liksom utbildnings¬anordnare och en klass från SFI-utbildningen.

Dag två, den 19 februari, är de inbjudna vuxenstuderande och då kommer också journalisten och författaren Alexandra Pascalidou kl 13-14 för att tala om ”Att lära – vad betyder det för mig?”. Samma dag visas också läsplattor och program som kan vara till hjälp för dem som har dyslexi eller som behöver läsanpassning eller skrivhjälp.

Den 20 februari är det öppet hus för alla intresserade med visning av bland annat läsplattor.

För mer information kontakta projektledare Stefan Wahlstedt, tel 0708-10 20 06, stefan.wahlstedt@malmo.se

Eva Jönsson
Informationssekr