Pressinbjudan: Invigning av naturum Öresund

Pressinbjudan: Invigning av naturum Öresund

På lördag invigs Malmös första naturum. För tre år sedan öppnade Marinpedagogiskt center i Malmö. Verksamheten arbetar med att öka kunskapen och förståelsen för havet genom upplevelser och har kommit att bli en viktig mötesplats. Nu tar vi ytterligare ett steg i rätt riktning för en mer havsmedveten värld och öppnar naturum Öresund. Tematiken i naturum Öresund utgör grunden för en marin stadspark i urban miljö. Den ska skapa förståelse och kunskap om Öresunds fauna/flora, dess ekosystemtjänster och koppla dessa till FN:s globala mål 2030. Den ska även öka havsmedvetenheten och handlingskraften hos besökarna. Naturum Öresund är en del av satsningen på Malmö som Framtidens kuststad, där målet är att göra havet och kusten tillgängligt och attraktivt för Malmöbor och besökare.

Lördagen den 25 april kl 12:00 – 13:00

Ribersborgsstigen 4

Talare

Annelie Hulthén, landshövding i Skåne

Frida Trollmyr, kommunalråd och ordförande i kulturnämnden

Jakob Granit, generaldirektör på Havs- och vattenmyndigheten (med på video)

Björn Risinger, generaldirektör på Naturvårdsverket (med på video)

Michael Palmgren, verksamhetschef på Marinpedagogiskt center/Naturum

Information om naturum Öresund

• Verksamheten vill bidra till en ökad havsmedvetenhet genom att inspirera till naturupplevelser och väcka nyfikenhet för havet. Bland annat genom VR-snorkling, håvning i havet och interaktiv utställning.
  • Naturum Öresund ligger i Marinpedagogiskt center. Marinpedagogiskt center öppnade 2017 och har sedan dess tagit emot flera skolklasser dagligen för program och aktiviteter om havet. Med det nya naturrummet öppnas nu dörrarna även för allmänheten.

Vi har länge jobbat för att få ett Naturum i Malmö och därför är vi nu stolta över att äntligen slå upp portarna för Naturum Öresund. Marinpedagogiskt Centers pedagogiska verksamhet är idag inriktad främst mot skolor. Genom etableringen av Naturum Öresund öppnar vi upp mer för allmänheten. I en tid då många är hemma och inomhus under längre perioder så påminns vi om värdet av att barn och unga lär sig mer om naturen, säger Frida Trollmyr (S), ordförande i kulturnämnden.

- Jag tycker att det är väldigt kul att vi kan ha sådana här verksamheter i Malmö, som lyfter vikten av havsfrågorna för Malmöborna. Både närheten till och Malmös beroende av havet gör att vi måste anpassa oss som en kuststad i framtiden, säger Simon Chrisander (L), ordförande i miljönämnden.

Naturum Öresund kommer att ge alla Malmös barn och unga möjlighet att utforska och lära sig mer om en väldigt viktig, men ganska okänd, del av sitt närområde. Kunskap och förståelse är viktigt för att kunna bevara kustens naturvärden och ekosystem, så att samma barn får uppleva en levande havsmiljö även som vuxna, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktinformation:

Frida Trollmyr via Nashab Farhikhtah, politisk sekreterare, 0768-707854

Simon Chrisander, 0768-99 24 00

Stefana Hoti, 0732-34 24 82

Media kan anmäla sin medverkan till:

Michael Palmgren (verksamhetschef på Marint Kunskapscenter i Malmö), 070-5151934, michael.palmgren@smkc.se