Pressinbjudan: Invigning av Öresundshuset 2016

Pressinbjudan: Invigning av Öresundshuset 2016

På söndag den 3 juli klockan 16.00 invigs Öresundshuset i Almedalen med ett gemensamt seminarium följt av Öresundsmingel. Den röda tråden i årets satsning är liksom tidigare år Öresundsregionens möjligheter och utmaningar.

Inför 2016 års Öresundshus står tre övergripande punkter på den gemensamma agendan. Det handlar om önskemål att regeringen ska:

1. Inleda arbetet med en nationell Öresundsstrategi för att nyttja tillväxtpotentialen i regionen.
2. Ta initiativ till omedelbar samordning av gränskontrollerna.
3. Föreslå dansk-svensk infrastrukturkommission för långsiktiga satsningar.

- Öresundsregionen har enorm potential men utvecklingen bromsas av faktorer bortom regionens kontroll. Att öka nationella beslutsfattares kunskap om Öresundsregionens särskilda villkor är det främsta skälet till att vi åker till Almedalen, betonar Daniel Persson, ställföreträdande utvecklingsdirektörRegion Skåne.

- Genom att kraftsamla och agera tillsammans i viktiga gemensamma sakfrågor får vi större genomslag, samtidigt som varje partner får en bättre plattform för respektive organisations hjärtefrågor, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör i Malmö stad.

I samband med det första gemensamma seminariet, som handlar om regionens förutsättningar med rubriken ”Från pendelstation till gränsstation – hur påverkas Öresundsregionen av id- och gränskontroller”, presenterar Öresundsinstituttet en aktuell rapport om konsekvenserna av gränskontrollerna. Seminariet följs av ett efterföljande Öresundsmingel där vi inviger Öresundshuset för sjunde året i rad.

Under veckan genomförs totalt ett 50-tal arrangemang i Öresundshuset. Seminarierna kommer att livesändas via hemsidan www.oresundshuset.nu/livesandning och i efterhand finnas tillgängligt på Öresundshusets Youtube-kanal, http://bit.ly/1I7MfGq. Öresundshuset finns också att följa på sociala medier som Twitter, Facebook, Instagram och Flickr.

För ytterligare information, var god kontakta:

Thomas Nilsson, övergripande presskontakt Öresundshuset samt pressansvarig Region Skåne, 0768-87 08 73, thomas.j.nilsson@skane.se
Nicklas Sjöqvist, presskontakt Malmö stad,0708-17 41 00, nicklas.sjoqvist@malmo.se
Mattias Hennius, presskontakt Helsingborgs stad,0733-61 24 77, mattias.hennius@helsingborg.se
Annika Henning, presskontakt Lunds kommun, 0729-81 63 65, annika.henning@lund.se

#oresundshuset

oresundshuset.nu

facebook.com/oresundshuset

Fakta om Öresundshuset:

• 2016 är sjunde året i rad som dörrarna öppnas till Öresundshuset i Almedalen.
  • Öresundshuset i Almedalen är en mötesplats för politiska samtal och möten.
  • Drivs av fyra huvudpartners: Region Skåne, Malmö stad, Helsingborgs stad och Lunds kommun.
  • Nytt för i år är att fler aktörer kommer att ingå i partnerskapet. I år är våra samarbetspartners: Copenhagen Malmö Port (CMP), Malmö högskola, Skanska, Småföretagarnas Riksförbund och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.
  • Topp fem, tre år i rad och vann 2013 utmärkelsen Årets opinionsbildare.
  • Det arrangeras drygt 50 programpunkter under veckan.
  • Över 5 300 personer besökte Öresundshuset 2015 och fem ministrar deltog i programmet. Andra exempel är regeringens förhandlingspersoner för Sverigeförhandlingen, vice ordförande i LO, IKEA:s VD, VD för Massive Entertainment och representanter från bland annat Region Hovedstaden och Askovsfonden.
  • Konceptet Öresundssamtal fortsätter och anordnas måndag den 4 juli till torsdag den 7 juli kl. 16.00.