Pressinbjudan: Krokiga bäckar och djupa dalar

Den 18 och 19 mars kl 9-11.30 kommer elever från Djupadalsskolan till Kroksbäcksskolan, där barnen tillsammans kommer att arbeta fram idéer och skapa konst i grupper. Varje grupp består av barn från de båda skolorna. Detta sker inom ramen för ett projekt som vill bygga broar mellan invånarna i två närliggande områden där de socioekonomiska skillnaderna är stora: Kroksbäck och Djupadal. Projektet har därför fått namnet Krokiga bäckar och djupa dalar och pågår under våren. Lorensborgsvägen (som också är vägen ut till Hyllie Arena) skär genom de två områdena. Trots broar och korta gångavstånd besöker man sällan varandras områden. Lärare från de båda skolorna uttrycker oro för att barnen sällan möts och därför har få beröringspunkter. De menar att detta är en grogrund för växande fördomar.

Kultur för barn och unga kommer, tillsammans med konstnären Björn Carnemalm från Cirkulationscentralen, filmpedagogen Pelle Holmberg och lärare och elever i fjärdeklasser från Djupadalskolan och Kroksbäcksskolan att arbeta med barns rätt att uttrycka sig genom konst och film.

Vision och mål - Bygga broar
Projektet vill skapa rum för möten. Vad händer om barn från Djupadal och Kroksbäck får träffas och skapa tillsammans? Tanken är att barnen ska få reflektera och skapa utifrån temat Framtidens Europa med utgångspunkt i sin egen verklighet och fantasi. Intentionen är att detta ska bli ett återkommande årligt projekt med fjärde-klasser från de båda skolorna. Långsiktigt är förhoppningen att dessa åter-kommande möten kan bryta fördomar och möjliggöra nya relationer och bidra till att invånarna från de två områdena får en mer nyanserad bild av varandra.

Genomförande
Totalt kommer 55 barn att medverka i projektet. De kommer under våren att mötas under ca 10 tillfällen på olika platser i Malmö som Kulturhuset Mazetti, Stadsbibliotekets ungdomsavdelning Balagan samt arbeta i workshop på varandras skolor.

Fortsättning
Under april och maj kommer grupperna sedan att få animera filmer med utgångspunkt i konstverken. De som vill kommer att få vara med i Eurovision School Contest, där elever genom att skapa bilder av framtiden tävlar om biljetter till genrepet av Eurovision Song Contest den 15 maj. Animationerna ska visas på offentliga platser i Malmö under ESC och då hoppas vi även att få möjlighet att visa konsten på Lorensborgsvägen (vägen som delar Kroksbäck och Djupadal) som en symbolisk handling att bygga broar och synliggöra Malmöbarnens vision, kreativitet och tankar.

Björn Carnemalm, konstnär Cirkulationscentralen, tel 0730-66 16 30
Johan Österberg, lärare Djupadalsskolan, tel 0733-82 89 67