Foto: Georg Oddner.

Pressinbjudan: Malmö Museer öppnar ny utställning om arkitekturens betydelse i staden

Den 24 februari 2023 öppnar Malmö Museer Känn staden, en utställning som på olika sätt berättar om Malmö i ständig rörelse och utveckling. Utställningen är en del av Malmö in the making.

-----------

Tid & plats

• 24 februari-5 november 2023
  • Invigning 23 februari kl 16:30
  • Malmö Museer, Slottsholmen, Malmöhusvägen 6

Pressvisning

23 februari kl 10-11.

På pressvisningen deltar utställningsproducent Merja Diaz, utställningschef Josefine Floberg och Nina Warnolf, projektledare för Malmö in the making.

---------------

Om utställningen

Vi upplever arkitektur på olika sätt, en viss byggnadsstil känns bekant och inbjudande medan andra stilar upplevs som främmande eller utmanande. Byggnader förändrar status över tid, vissa blir ikoniska för sin stad, medan andra förblir anonyma. I utställningen Känn staden möter besökaren inslag som på olika sätt berättar om Malmö i ständig rörelse och utveckling.

— Under hela 2023, då Köpenhamn är arkitekturhuvudstad, kommer Malmö Museer ha utställningar och programverksamhet kring foto, arkitektur och design. I utställningen Känn staden är vi extra glada att kunna presenter både gamla och nyproducerade fotografier som inte visats tidigare. Tankeväckande bilder som ställer frågor om vad arkitektur betyder för oss, säger Josefine Floberg, utställningschef på Malmö Museer.

Några höjdpunkter i utställningen:

I en serie fotografier möter den välkända fotografen Georg Oddner (1927-2007) sin hemstad. 1963 fick han ett uppdrag från Expressen att fotografera nybyggen i Malmö. Han kallade sitt uppdrag “Ful arkitektur” och fångade de tidstypiska bostadskomplexen i miljonprogrammen på sitt eget särpräglade sätt med att alltid sätta människan i fokus.

Fotoarkiv över ett föränderligt stadslandskap. Projektet Levande bottenvåning av CSAM (Centrum för studier av markanvändning) visar ett 80-tal fotografier av husfasader där öppningar har försvunnit, dörrar stängts igen och butiker har blivit privata bostäder. De synliga förändringarna berättar en historia om livet i staden innan vi kom hit.

Hur väl känner vi vår stad och dess byggnader? Arkitekten och formgivaren David Selander har använt AI-teknik för att ta fram bilder som testar minnet. I bildserien Malmö amnesi har AI-tekniken medvetet använts för att gäcka vårt seende och presentera bilder av kända byggnader i en ny skepnad. Ser posthuset och kallbadhuset verkligen ut så?

I utställningen visas också taktila modeller av Malmös mest kända byggnader. Dessa modeller är till för att utforskas med händerna och visar hur form, arkitektur och digitalisering kan samspela för att göra staden tillgänglig för alla. Upplev Stadsbiblioteket, Malmö Live, Turning Torso och andra Malmöbyggnader med fingertopparna!

Malmö in the making

Malmö stad är officiell samarbetspartner till Köpenhamn som under 2023 är World Capital of Achitecture. Med initiativet Malmö in the making vill Malmö stad under 2023 utforska de utmaningar som Malmö står inför när staden växer och utvecklas. Hur kan vi planera staden med utgångspunkt i oss som bor i Malmö och våra relationer till det offentliga rummet, konst, design, kultur, kulturarv och arkitektur? Utställningen Känn staden är en av Malmö stads satsningar under Malmö in the making.

Mer information om utställningen: www.malmo.se/museer

Utställningsproducent Merja Diaz, 0708-244454, merja.diaz@malmo.se

Utställningschef Josefine Floberg, 0707-980500, josefine.floberg@malmo.se