Pressinbjudan: Premiär för ny yrkesmässa för Malmös åttondeklassare

Pressinbjudan: Premiär för ny yrkesmässa för Malmös åttondeklassare

Nu tar gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen och grundskoleförvaltningen ett gemensamt krafttag för att lyfta fram yrkesprogrammen och de jobbmöjligheter som finns efter avslutad utbildning. Den 4–5 juni mellan klockan 08.30 och 16.00 är det därför premiär för en ny yrkesmässa för alla Malmös åttondeklassare.

Tonåringar som står inför framtida studieval har ofta frågor som ”Vilka yrken finns?”, ”Vilka utbildningar leder dit?” och ”Vilka kompetenser och färdigheter krävs?”. Detta och mycket mer kommer eleverna att få svar på när de besöker Malmömässan. Totalt kommer cirka 4 000 åttondeklassare, såväl från kommunala som fristående grundskolor, att möta representanter för cirka 150 olika yrken. De får då utforska åtta olika världar där utställande företag och organisationer står tillsammans, indelade efter bransch.

Genom mässan får elever kunskap som förhoppningsvis gör det lättare att fatta välgrundade beslut inför framtida studie- och yrkesval, inklusive gymnasievalet i årskurs 9. Målet är att fler ungdomar ska få inspiration, testa på olika arbetsuppgifter de inte känner till och få en bild av sin framtid.

Datum och tid: 4–5 juni mellan klockan 08.30 och 16.00

Plats: Malmömässan, Mässgatan 6 Malmö

Anmälan: Anmäl dig i informationsdisken för att få besökspass

Kontaktperson för frågor: Linda Ferin Jonsson, projektledare, linda.jonsson4@malmo.se