Pressinbjudan: Programmet för Europas största innovationsmässa presenteras

Pressinbjudan: Programmet för Europas största innovationsmässa presenteras

Välkommen på pressträff om InnoCarnival Skåne den 29 oktober kl. 9.30 på Drömmarnas hus i Malmö!

Den 14-15 november fylls Malmömässan av barn och unga från hela Skåne, företagare, studenter, pedagoger, föreningsaktiva, kulturentreprenörer och många fler. Då är det dags för InnoCarnival Skåne 2014.

På pressträffen berättar vi om programmet för karnevalen där över 1500 skånska barn och unga varit med och jobbat i ett helt år för att bidra med idéer och lösningar för en hållbar framtid. Drygt 70 klasser från skolor i hela Skåne har skickat in sina bidrag till en tävling. Arbetet med att färdigställa bidragen fortsätter på många håll fram till utställningsdagen. Vinnarna utses av en ungdomsjury med representanter från 14 skånska kommuner och presenteras på karnevalen den 15 november.

Programmet innehåller en mängd olika aktiviteter som är kopplade till en socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar framtid och massor av kulturinslag med innovativa korsbefruktningar från det lokala och regionala kulturlivet. Överraskningar och interaktivitet utlovas!

Välkommen, så berättar vi mer.

Dag och tid: Onsdag den 29 oktober kl. 09.30-10.00
Plats: Drömmarnas hus, Frölichs väg 4 Hitta hit

Medverkande på pressträffen:
Grethe Lindhe, projektledare, tel: 070-694 11 15
Jenny Kölfors, projektkoordinator, tel: 040-34 54 91
Helene Westberg, kulturproducent, tel: 0731-46 53 17

För ytterligare frågor:
Frida Leander, presskommunikatör Malmö stad, tel: 0766-35 41 72 e-post: frida.leander@malmo.se

Vad är InnoCarnival Skåne 2014?
Kort beskrivet är det en innovationsmässa med möjlighet för barn, ungdomar och unga vuxna att visa upp, presentera och diskutera idéer och innovationer. Målsättningen är att i första hand uppmärksamma idéer och innovationer som är ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara. Satsningen kan bli en unik möjlighet på vägen mot att förverkliga en dröm, testa en idé eller att lära sig mer om entreprenörskap. Idén är hämtad från Hongkong som arrangerat en innovationskarneval årligen sedan 2005.

På mässan den 14-15 november kommer elever från grundskolor och gymnasieskolor och studenter möta unga företagare, innovationsföretag i Skåne och andra partners genom att ställa ut och berätta om sina idéer för en hållbar framtid. Mässan är öppen och gratis för alla. Ola Selmén är konferencier och kommer att guida besökare rätt och bjuda på överraskningar på vägen.

Skolor från följande kommuner deltar i innovationstävlingen: Eslöv, Helsingborg, Hörby, Lomma, Lund, Malmö, Osby, Skurup, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Vellinge och Ystad.

Malmö stad är arrangör för InnoCarnval Skåne och samarbetar med ett stort antal skånska kommuner genom Kommunförbundet Skåne, Region Skåne, företag, föreningar, universitet, högskolor och en mängd andra organisationer.

Läs mer på www.innocarnival2014.se