Pressinbjudan; Spadtag för ny ridskoleanläggning på Klagshamsudden

Pressinbjudan; Spadtag för ny ridskoleanläggning på Klagshamsudden

Torsdag den 11 december tar Malmö stad det efterlängtade, första spadtaget för en ny ridskoleanläggning på Klagshamnsudde. Kommunen investerar 50 miljoner i anläggningen med plats för 48 hästar och 550 medlemmar i dagsläget. Förutom byggnader på närmare 5 000 m2 BTA ingår ridbana och drygt 2 ha grushagar.

Våren 2013 skrevs ett köpteavtal mellan fastighetskontoret och PEAB, i köpeavtalet ingick rivning och sanering av byggnader och mark. PEAB överlåter en byggklar tomt, Malmö stad tar i samband med detta över det ansvar som PEAB haft, gentemot Klagshamns ryttarförening

Ridskoleverksamheten i Malmö har drygt 3000 medlemmar. Av dessa är ca 90 % flickor.

- Klagshamns Ryttarförening var i stort behov av en ny ridskoleanläggning och vi är många som har längtat efter den här byggstarten. Detta är en satsning som betyder mycket, särskilt för alla de tjejer och kvinnor som idag utövar olika typer av ridsport, säger Klas Johansson, fastighetsdirektör Malmö stad

- Ridskolor fungerar ofta som fritidsgårdar där barn i alla åldrar umgås och spenderar stor del av sin fritid. Att ta hand om djur är lärorikt på många sätt, det är ett ansvar och man lär sig ledarskap, respekt och mod, säger Ingela Skog, projektledare.

Klagshamnsuddens unika miljö gör det särskilt intressant att behålla en rekreativ fritidssysselsättning som en ridskola är. Här möts hav och land, här finns fridlysta djur, insekter och växter. Samspelet mellan de vilda djuren, naturen och hästarna utgör en förutsättning för vissa arters trivsel i området. Rekreativa värden lyfts genom hästarnas existens på udden. Den speciella miljön på udden gör att ridskolan använder naturen i stor utsträckning för sin verksamhet. Detta gör att ridhusytan kunnat minskas jämfört med Malmös övriga ridklubbar.

Inbjudan första spadtag:

Torsdagen den 11 december kl.11.30, Badvägen, Klagshamnsudde

11.30 Inledning - Milan Obradovic, ordförande i tekniska nämnden och Klas Johansson, fastighetsdirektör

Fastighetskontoret - ny ridskola på udden

Trellegräv - kort om rivningen

Arkitekten - så ska ridskolan se ut

Ca 12.00 Vi bjuder på grillat!

Inbjudna elever från åk 6 från Klagshamnskolan får möjlighet att åka häst och vagn, spika upp hästskor och gå en tipspromenad.

För ytterligare information kontakta;
Ingela Skog, projektledare fastighetskontoret 040-341 798, 0705-88 17 98 ingela.b.skog@malmo.se.

Katarina Burle, kommunikatör fastighetskontoret, 040-34 17 57, 0706-34 17 10, katarina.burle@malmo.se