Pressinbjudan: Stadsbiblioteket i Malmö presenterar en unik satsning på barn 9 till 12 år

Den 9 juni öppnar Balagan, en helt ny avdelning för 9-12 åringar på Stadsbiblioteket i Malmö. Med hjälp av spetskompetens inom rumsdesign och med barn som rådgivare har biblioteket skapat en helt unik miljö för olika former av berättande.
– På Balagan kan barnen interagera i en digital värld genom bilder, texter och filmer, läsa sina favoritböcker, mysa och busa, säger Balagans projektledare Andreas Ingefjord.

Balagan är en170 kvadratmeter stor lokal på Stadsbiblioteket, utvecklad för att stimulera till berättande och berättelser i dess olika former, alltifrån böcker och datorspel, till bild- och textskapande. På Balagan finns kojor, datorer och bokhyllor som går att klättra på, en ”himmels-äng” och en webb där barnen själv eller tillsammans med bibliotekarier kan skapa och mixa texter, bilder, filmer med mera. Med andra ord: både mys, rörelse och kreativt skapande.

– Biblioteken har i alla tider arbetat med att förmedla färdiga berättelser och velat stimulera barns läsning.  Barn använder helt naturligt olika kanaler för fakta och fiktion. Lika naturligt är det att biblioteket använder sig av och finns i dessa kanaler. Genom att ge barnen en möjlighet att utveckla sitt eget berättande, stärker de sitt språk och blir mer nyfikna och läsande människor, säger Elsebeth Tank, stadsbibliotekarie.

Varför just åldrarna 9 till 12?
– Det är en mellanålder som inte haft en naturlig plats på biblioteket tidigare. Dator- eller tv-spel, kompisar och idrott tar över. Med Balagan ger vi dem en egen plats där de kan känna sig välkomna, utan stress och krav, samtidigt som de kan utveckla sina intressen, säger projektledare Andreas Ingefjord.

Balagan har utvecklats av två barnkulturdesigner, Eva-Johanna Sandberg och Sara Stiber. Utvecklingen av Balagan är resultatet av deras examensarbete vid utbildningen Child Culture Design vid Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. De båda designerna och biblioteket har genom hela processen samarbetat med barn i årskurs 3 till 6 på Mellanhedsskolan och Möllevångsskolan. Även andra grupper av barn har deltagit i utvecklingen.

Få en förhandstitt på Balagan och möt medskaparna
Den 7 juni kl. 09.20 kan du få en förhandstitt på Balagan och träffa barnen som varit med om att utveckla avdelningen. Klasserna är på plats i ungefär en och en halv timme från 09.20. På plats finns även Andreas Ingefjord, projektledare för Balagan. Kontakta Erik Brunulf, informatör på Malmö Stadsbibliotek, 073 352 31 87, erik.brunulf@malmo.se.

För mer information:
Andreas Ingefjord, projektledare Balagan, andreas.ingefjord@malmo.se, 0766 – 23 78 93
Elsebeth Tank, stadsbibliotekarie, elsebeth.tank@malmo.se, 0733 – 12 33 53,

Om Balagan
Balagan, betyder kaos, eller oordning. Med Balagan ges barnen en möjlighet att skapa en egen ordning ur oordningen. Barnens skapande utvecklar deras fantasi och språkliga förmåga.

Balagan är:
Ett rum på barnens villkor, anpassat för barn i ”mellanåldern” 9 till 12 år. Ett rum för rörelse och vila, för mys och bus. Här finns kojor, datorer, bokhyllor som går att klättra på, en himmels-äng, och olika labb för skapande.

En webb där barnen själva eller tillsammans med bibliotekarierna kan skapa nya texter, bilder, filmer med mera. I Mixtory kan barnen mixa egna berättelser av bildcollage och text som de kan skriva ut och sätta ihop till sina egna böcker. I Poexi leker de med bilder och ord för att skapa sin egen kylskåpspoesi. I Wixi skapar de sitt eget påhittade Wikipedia med alla möjliga ämnen.

En verksamhetsidé om hur biblioteket ska hjälpa barnen i deras språkutveckling genom att väcka deras lust att berätta. Bibliotekets roll är att hjälpa barnen att navigera i mediadjungeln och lära dem att bedöma information de stöter på.

Bästa hälsningar

Erik Brunulf