PRESSINBJUDAN: Sustainability Day Öresund, Orkanen, Malmö Kl 9-17 den 3 december

Sustainability Day arrangeras årligen i Sverige av tidningen Miljöaktuellt, och har premiär i Skåne den 3 december under namnet Sustainability Day Öresund. Malmö stad och Klimatsamverkan Skåne är medarrangörer och fokus för konferensen är hållbar omställning i Öresundsregionen.

Sustainability Day Öresund sätter regionen, den hållbara staden och företagens konkurrenskraft i fokus. Politiker, näringslivsprofiler och forskare kommer att diskutera framtidsplaner och de senaste aktuella frågorna inom hållbar affärsutveckling presenteras.

Konferensen kommer livesändas från Miljöaktuellts webbsajt - www.miljoaktuellt.se

Talar gör bland annat: Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande Malmö; Klas Eklund, senior economist, SEB; Anders Wijkman, samhällsdebattör och ordförande Romklubben; Markku Rummukainen, professor, Lunds universitet; Katarina Erlingson, regionråd (C) Region Skåne och ordförande i utskottet för klimat och miljö, Öresundskommittén; Finn Lauritzen, direktør, Öresundskommittén; Katarina Pelin, miljödirektör Malmö stad, Dennis Pamlin, entreprenör och FN-rådgivare i miljö- och innovationsfrågor, Karl-Henrik Robèrt, grundare av Det Naturliga Steget och Nour El-Refai, skådespelare och komiker. För fler talare se hemsida för eventet.

På tapeten står frågeställningar som:
  • Hur ska målen och visionerna för en hållbar Öresundsregionen förverkligas och hur fördelas roller och ansvar mellan politiker och näringsliv?
  • Hur skapar vi en tillväxtmotor som samtidigt ställer om regionen?
  • Vad är budskapet i den nya rapporten från FN:s vetenskapliga klimatpanel IPCC och vad händer i omvärlden som vi måste förhålla oss till?
  • Hur kan vi kombinera social- och miljömässig utveckling i politik och näringsliv?
Sustainability Day är mötesplatsen för de som arbetar med eller berörs av miljö- och hållbarhetsfrågor. Bland anmälda på Sustainability Day Öresund finns representanter från näringslivet, politiker, tjänstemän, studenter m fl.

Kontaktpersoner Sustainability Day Öresund:

För gratis pressdeltagande och bokning av talarintervjuer vänligen kontakta Miljöaktuellt, Magnus Norrman, mobil: 070 729 37 21, magnus.norrmani@idg.se

Nina Eneroth, kommunikatör, Malmö stad, nina.eneroth@malmo.se, 070-939 23 95

Camilla Greiff, kommunikatör Klimatsamverkan Skåne: camilla.greiff@skane.se, 040-675 32 29, www.klimatsamverkanskane.se