Pressinbjudan till seminariet ”Skälig levnadsnivå. Halvera barnfattigdomen i Malmö” med Kommission för ett socialt hållbart Malmö

Press och medier är välkomna att delta på seminariet ”Skälig levnadsnivå. Halvera barnfattigdomen i Malmö”. Seminariet är en del av Malmökommissionens arbete att ta fram strategier för att minska sociala skillnader i hälsa i Malmö.

Datum och tid: 29 maj klockan 14-16
Plats: Orkanen B423, Malmö högskola, Nordenskiöldsgatan 10
Kontakt: Frida Leander, kommunikatör Malmökommissionen, tel: 040-34 11 01 e-post: frida.leander@malmo.se

Medverkande:
•Tapio Salonen, kommissionär och professor i socialt arbete, Malmö högskola
• Anna Angelin, doktor i socialt arbete, Lunds universitet
• Torbjörn Hjort, docent i socialt arbete, Lunds universitet

Forskning visar entydigt att barns ekonomiska uppväxtvillkor har stor betydelse för såväl deras nuvarande livssituation och hälsa som deras framtida möjligheter.

I Malmö har frågan om barnfattigdom fått en alldeles särskild relevans. I den senaste årsrapporten från Rädda Barnen har Malmö fortsatt landets högsta andel barn i ekonomiskt utsatta hushåll – en tredjedel av samtliga barn.

Hur kan man halvera barnfattigdomen i Malmö? Vad är möjligt att påverka på lokal nivå och vad krävs av andra beslutsnivåer i samhället? Hur tillämpar Malmö stad regler och policies för försörjningsstöd? Kan man göra annorlunda för att fler barnfamiljer ska få bättre chanser?

Det är några av de frågor som diskuteras i två underlagsrapporter, som tagits fram till Malmökommissionen av Tapio Salonen, Anna Angelin och Torbjörn Hjort.

– Utifrån målsättningen att halvera barnfattigdomen i Malmö år 2020 har vi tagit fram ett batteri av kommunala insatser och åtgärder. Visst behövs det nationella insatser samtidigt, men det finns en hel del som kommunen kan göra, säger Tapio Salonen.

Underlagsrapporterna Lokala handlingsstrategier mot barnfattigdom och Skälig levnadsnivå finns för nedladdning på kommissionens hemsida www.malmo.se/kommission

Program

Presentation av rapporternas slutsatser och rekommendationer - Tapio Salonen, Anna Angelin och Torbjörn Hjort.

Reflektioner av

• Agneta Åhlund, chef för Rädda Barnens Sverigeprogram
  • Birgitta Vilén Johansson, avdelningschef för Individ och familj, Stadskontoret, Malmö stad
  • Per-Ola Ormes, hyresrådgivare, budget- och hyresrådgivningen, Miljöförvaltningen, Malmö stad