Pressinformation från fritidsnämnden den 17 juni

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 17 juni 2020. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Översiktsplan för Malmö

Översiktsplan för Malmö är ett strategiskt och visionärt dokument, som ska ge vägledning för beslut om hur mark- och vattenområden ska användas och hur den existerande stadsmiljön ska utvecklas. Fritidsnämnden framför i yttrandet synpunkter med utgångspunkt i stadens behov för rekreation, fritid och civilsamhälle.

Fritidsnämnden beslutade att godkänna yttrandet och skicka det till kommunstyrelsen, som är leder arbetet med Översiktsplan för Malmö.

Reviderade riktlinjer för ekonomistyrning

Malmö stad har förändrat stadens budget- och uppföljningsprocess vilket påverkar den ekonomiska rapporteringen inom staden. Riktlinjerna är anpassade efter det nya sättet att arbeta.

Fritidsnämnden beslutade att anta de reviderade riktlinjerna för ekonomistyrning.

3 miljoner i extrastöd till föreningslivet

Corona-pandemin har påverkat föreningslivet på flera sätt - färre aktiviteter och sämre ekonomi är två konsekvenser. Fritidsförvaltningen stöttar föreningslivet på bred front men behöver täcka upp de ökade kostnaderna som uppstår vid kriser som denna. Utifrån situationen föreslås att Malmö stad avsätter resurser för tillfälligt ekonomiskt stöd till Malmös föreningsliv.

Behovet av extra stöd bedöms uppgå till 3 miljoner kronor. 1 miljon kan täckas genom omdisponeringar inom fritidsnämndens befintliga budgetram medan resterande 2 miljoner äskas från kommunstyrelsen.

Fritidsnämnden beslutade att godkänna ärendet och äskar 2 miljoner från kommunstyrelsen.

Medlemskap för trygghet i bad

Minderåriga, 12–17 år, som gör engångsbesök på Hylliebadet ska erhålla ett medlemskap och registrera sig med namn, foto, personnummer och telefonnummer till vårdnadshavare.

En registrering av minderåriga gör det möjligt för personal att kunna komma i kontakt med vårdnadshavare vid en eventuell olycka. Med nuvarande regler på badet kan minderåriga vid engångsbesök vara helt anonyma, vilket gör det svårhanterligt för badets personal om något skulle inträffa. Badets personal kan behöva komma i kontakt med den minderåriges vårdnadshavare vid sådana tillfällen. Därför införs ett medlemskap för denna ålderskategori. Medlemskapet ska vara infört senast den 1 januari 2021 på Hylliebadet. Ambitionen är att implementera medlemskapet på samtliga av fritidsförvaltningens badanläggningar, det vill säga Rosengårdsbadet, Simhallsbadet och Oxievångsbadet.

World Pride och Euro Games 2021

Copenhagen Pride har med stöd av Köpenhamns kommun, Malmö stad och Region Skåne ansökt och vunnit värdskapet för World Pride 2021. Pan Idraet har gjort en motsvarande ansökan om värdskapet för EuroGames 2021, vilket de också vann.

EuroGames i Malmö hanteras av Malmö stad och Pan Idraet (Happy Copenhagen) i samverkan. Fritidsnämnden har inom Malmö stad tilldelats ansvaret för EuroGames. I ärendet anhåller fritidsnämnden om ekonomiska medel hos kommunfullmäktige för förberedelser och genomförandet av EuroGames med 250 000 kr för år 2020 samt 2,35 miljoner för år 2021.

Handikappbadet byter namn till Öresunds Funkis – badet utan hinder

Fritidsnämnden beslutade att Ribersborgs handikappbad byter namn till Öresunds Funkis – badet utan hinder. Den tillgänglighetsanpassade anläggningen ligger vid Ribersborgsstranden intill nyligen invigda Temalekplats Öresund och Naturum Öresund.

En separat pressinbjudan skickas till media för säsongsinvigning den 24 juni kl. 13.30 på Handikappbadet där fritidsnämnden och funktionsstödsnämnden deltar.

Avtalsförlängning på fyra år med Hylliekrokens golfcenter

Hylliekrokens Golfcenter AB har idag ett hyresavtal med Fritidsnämnden som går ut den 31 december 2022. En förlängning på fyra år skulle säkerställa långsiktighet i verksamheten och samtidigt medföra en trygghet för alla inblandade parter.

Namn till tennisbanorna på Limhamns IP

Fritidsnämnden har anlagt sju nya tennisbanor på Limhamns idrottsplats. Dessa används från 1 maj i år och planeras att invigas i augusti tillsammans med tennisföreningen Fair Play, som är de som hyr, använder och bokar ut anläggningen. För att skapa en tydlighet om tennisanläggningen föreslås att tennisanläggningen ges ett eget namn. Namnet som föreslås är Limhamn Tenniscenter.

Fritidsnämnden beslutade att godkänna namnförslaget.

Utvecklingsbidrag

Fritidsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att i samverkan med samorganisationer MISO och Malmö Ideella presentera ett nytt förslag på utvecklingsbidrag som kan sökas from 1 juli 2020. Bakgrunden är att förvaltningen sedan 2017 har arbetat med en omfattande bidragsutredning som innebär att nya bidrags- och registreringsregler implementeras under 2020/2021. Förslaget innebär att bidragsbudget omdisponeras så att fler föreningar ges möjlighet att ta del av de grundläggande bidragen som i sin tur skapar förutsättningar för att aktivera fler malmöbor.

Uppföljning – SSU Malmö

Med anledning av att media hösten 2018 rapporterade om att företrädare inom SSU anklagats för odemokratiska metoder och åsikter, genomförde fritidsförvaltningen i början av 2019 en fördjupad granskning av SSU Malmö. Drygt en månad efter granskningen avslutats rapporterade media att medlemmar i SSU Skåne skanderat ”Befria Palestina - Krossa sionismen” under förstamaj-tåget i Malmö 2019. Fritidsförvaltningen har granskat händelsen och SSU Malmös agerande och ställningstaganden efter kritiken. Fritidsförvaltningen ser allvarligt på det som inträffat men menar att SSU Malmö tagit tydligt avstånd från odemokratiska metoder och åsikter.

Föreningen har också vidtagit adekvata åtgärder i form av kandidatförsäkran, granskningsfunktion, åtgärdsplan, uteslutande, utbildningsinsatser och värderingsarbete. Fritidsförvaltningen bedömer efter granskning att SSU Malmö med de åtgärder som är vidtagna följer demokratikraven i Allmänna bestämmelser.

Fritidsnämnden beslutade att godkänna ärendet och bevilja bidrag för 11 månader av 12 för 2020.

500 000 kr till FC Rosengårds ledarskapsprogram för unga kvinnor från Rosengård

FC Rosengård har ansökt om stöd för att fortsätta utveckla ledarskapsprogrammet Female Coach Development (FCDP) för unga kvinnor från Rosengård. Under 2019 utbildades flera unga kvinnor som ledare inom föreningslivet vilket medfört att i princip alla av dem engagerat sig som ledare i olika föreningar i Malmö. Satsningen var en pilotversion som ligger till grund för den nya ansökan Football for life (FFLS). Förvaltningen är positiv till projektet som förutom utbildar kvinnor till föreningsledare även involverar flera föreningar i och runt Rosengård.

Särskilda granskningar

Förvaltningen genomför årligen särskild granskning av föreningar registrerade på nivå 3. Urvalet baseras främst på avvikelser eller förändringar avseende deltagartillfällen och/eller antal medlemmar. Syftet är att se till att bidrag används till rätt sak och att föreningarna följer förvaltningens regler kring hur en förening ska vara uppbyggd. Till denna nämnd har Rosengårds FF, Malmö Cirkusskola och Limhamns FF granskats.

• Rosengårds FF avregistreras som förening och ska återbetala ett belopp om 10 411 kronor till fritidsförvaltningen. Föreningen kan boka anläggningar som privatperson förutsatt att skulder är reglerade. Om föreningens ordförande vill registrera Rosengård FF eller annan förening ska beslutet tas av fritidsnämnden.
  • Malmö Cirkusskola uppvisade inga avvikelser.
  • Limhamns FF uppvisar marginella brister vad gäller inrapporterade medlemmar men förvaltningen har bedömt, efter kompletteringar från föreningen, att inga åtgärder behöver vidtas.

Fritidsnämnden beslutade att godkänna granskningarna och polisanmäler Rosengårds FF.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Johan Hermansson, fritidsdirektör