Presskonferens om Gert Wingårdhutställningen En struktur + Åtta hus den 6 november kl.15.

Vid dagens presskonferensen kl 15.00 på Form/Design Center medverkar Gert Wingårdh, Stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson mfl.

Torsdag 6 november kl 16.30 - 18.30 på Form/Design Center är det vernissage på Gert Wingårdh utställningen En struktur + Åtta hus - Några tankar. Gert Wingårdh och Ilmar Reepalu öppnar utställningen klockan 17.00. Utställningen visas i samband med invigningen av Malmö Arena i Hyllie, ritad av Gert Wingårdh, och är ett samarbete mellan Malmö stad och Form/Design Center. Utställningen pågår mellan 31 oktober - 18 januari 2009.

Gert Wingårdhs arkitektur, som präglas av såväl poetisk konstnärlighet som innovativa tekniska lösningar, i kombination med hans livfulla berättarförmåga, har gjort honom till Sveriges mest uppmärksammade arkitekt.

Gert Wingårdh har verkat som arkitekt under drygt 30 år. Närmare tusen projekt har vuxit fram - från komplexa helhetslösningar till noggrant genomarbetade detaljer, från stadsbyggnadsprojekt till inredningar och skyltprogram. Under senare tid har kontoret, med idag 140 anställda, genomfört flera prestigefyllda offentliga uppdrag, som Sveriges ambassader i Berlin och Washington DC.

Gert Wingårdh har fått många utmärkelser, bla har han fått Kasper Sahlin-priset vid fem tillfällen. Den senaste utmärkelsen fick han för K-fem, Vällingby köpcentrum, i samband med World Architecture Festival i Barcelona den 22-24 oktober. Juryn menar att K-fem är den självklara vinnaren i den aktuella kategorin shopping då projektet präglas av tydlighet, elegans, nerv och skärpa. Projektet presenteras i utställningen.

I Skåne representeras Gert Wingårdh bl a av Kajplats 01 i Västra Hamnen i Malmö och Citadellsbadet i Landskrona, båda representerade i utställningen "Åtta hus". Andra exempel är Ericssons kontorshus i Lund, Skifferhusen i Mariastaden och bostadshuset vid Margaretaplatsen i Helsingborg m fl. Gert Wingård har också tagit steget över Öresund och är där aktuell med såväl stadsplan som två kontorshus på Havneholmen i Köpenhamn.

Just nu uppmärksammas tre projekt i stadsdelen Hyllie i Malmö; Malmö Arena som invigs under utställningstiden, köpcentrat Emporia och ett hotell. Byggnaderna kommer genom sin uttrycksfulla arkitektur att prägla den nya stadsdelens landskap. De tre Hyllieprojekten, i utställningen presenterade som "en struktur" är ett tillägg till utställningen "Åtta hus" som ursprungligen producerats av Röhsska museet i Göteborg i samarbete med Wingårdh Arkitektkontor. Utställningen har också visats på Arkitekturmuseet i Stockholm.

Utställningen kompletteras med katalogen Gert Wingårdh - Trettio års arkitektur genom fyra decennier och essäboken Crucial Words. I katalogen presenteras mer än 350 av Wingårdhs projekt, i essäboken beskriver författare från hela världen tankar kring dagens arkitektur.

Utställningen arrangeras av Malmö stad i samarbete med Form Design Center.

För ytterligare information kontakta:

Informationschef Göran Rosberg, tel 343679