Pressvisning 24/9: Joan Jonas på Malmö Konsthall

Pressvisning 24/9: Joan Jonas på Malmö Konsthall

Joan Jonas Light Time Tales 26 september 2015 – 10 januari 2016

Light Time Tales visas i samarbete med HangarBicocca i Milano och är hennes största utställning någonsin i Skandinavien. Utställningen, som betonar Jonas banbrytande utforskning av video/film som medium och av performancekonsten, presenterar nya produktioner sida vid sida med äldre betydelsefulla verk.

Välkommen till pressvisning torsdagen den 24 september kl 11.30. Konsthallschef Diana Baldon presenterar utställningen tillsammans med Joan Jonas. Lunch serveras i restaurang Smak ca 12.30. Vänligen observera att tiden är ändrad till 11.30! Anledningen är att även Moderna Museet Malmö har pressvisning denna förmiddag, kl 9.30-11. Kl 11.15 erbjuder vi skjuts från Moderna Museet Malmö hit till Malmö Konsthall. Du måste anmäla dig per mail i förväg till både skjuts och lunch, snarast och senast måndag 21 september. (lena.leeb@malmo.se)

Vernissage: fredagen den 25 september kl 18–21

Malmö Konsthall presenterar Light Time Tales, en retrospektiv utställning med verk av Joan Jonas (f. 1936 i New York, USA). Jonas har haft en framträdande roll inom konstvärlden under de senaste femtio åren och är en av de första kvinnliga konstnärer som kombinerade video och performance. Hon har sedan 1960-talet utforskat teman som identitet och förhållandet mellan kroppen och dess representation. För närvarande är hon USAs representant vid den 56:e Venedigbiennalen.

Light Time Tales omfattar fyra stora multimediainstallationer, varav en kommer från Museum of Modern Art i New York, och flera videofilmer som tillsammans ger en översikt över Joan Jonas konstnärskap. Verken sträcker sig från 16 mm-filmen Wind (1968) via installationen Mirage (1976/1994/2005) till de nyare Reanimation (2010/2012/2013) och Double Lunar Rabbits (2010).

Joan Jonas utforskar hela tiden nya multidisciplinära möjligheter och samarbeten. Hon har uppfunnit ett eget konstnärligt språk, där video, installation och performance flätas samman och skapar en kontinuerlig förnyelse av vad figurativ konst kan vara. Hennes formmässiga särdrag fortsätter att ge inspiration till nya generationer av konstnärer.

Light Time Tales presenterades ursprungligen på HangarBicocca mellan 2 oktober 2014 och 1 februari 2015, och curaterades av Andrea Lissoni med Fiammetta Griccioli som assisterande curator. Utställningen på Malmö Konsthall curateras av Andrea Lissoni och Diana Baldon.

Utställningen åtföljs av den mest omfattande monografin hittills om Joan Jonas verk, utgiven av Gregory R. Miller & Co. i samarbete med Hatje Cantz, HangarBicocca och Malmö Konsthall.

Malmö Konsthall planerar i november en konferens i samband med Light Time Tales i samarbete med Konsthögskolan i Malmö vid Lunds universitet och Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Information om detta presenteras senare.

Läs pressmeddelandet i sin helhet i bifogad pdf

Curatorer: Diana Baldon och Andrea Lissoni.

Utställningen genomförs i samarbete med Hangar Bicocca, Milano.

Bild ovan: Waltz (2003). Video, stillbild. Längd. 7’03”. Courtesy konstnären.