PRESSVISNING: konstverk lyfts på plats vid Malmö Live

PRESSVISNING: konstverk lyfts på plats vid Malmö Live

Torsdag 28/5 kl 9.30 lyfts Eva Hilds uppmärksammade konstverk Rubato på plats på trädäcket vid kanalen framför Malmö Live. Skulpturen står färdig i ett tält vid bastionen vid Gibraltarbron. Efter ett spektakulärt lyft över kanalen ska skulpturen komma på plats på trädäcket framför Malmö Live. Konstnären Eva Hild finns på plats.

Vad: Pressvisning av konstverket Rubato när det lyfts på plats framför Malmö Live.
När: 28/5 kl 9.30.
Var: Bastionen i korsningen Gibraltargatan-Norra Vallgatan.

Om Rubato
Rubato är ett spännande konstverk av konstnären Eva Hild. Det är beställt och finansierat av Malmö stad och Malmö Förskönings- och planteringsförening gemensamt. Det utsågs för genomförande efter en inbjuden internationell tävling 2014.

Skulpturen är Eva Hilds hittills största offentliga gestaltning och blir en av Malmös större konstnärliga gestaltningar. Verket är cirka 6,5 m högt, väger knappt 3 ton, tillverkat av gjutaluminium och målad i en mjuk vit färg. Men det är inte storleken som gör att Malmöborna kommer att ta den till sitt hjärta. Det är dess vindlande mjuka former som kommer att fånga ögat.

Med satsningen på detta konstverk fortsätter Malmö Förskönings- och planteringsförening sin långa tradition där till exempel Pegasus i Slottsparken och Södertulls Kataract är välkända för en bred Malmöpublik.

Efter lyftet är pressen välkommen på en kort rundvandring till de övriga konstverken i och kring Malmö Live.

För ytterligare information om lyftet av Rubato
Eva Hild, konstnär Rubato, 073 045 84 26
Gunnar Ericson, Malmö stads projektledare för konsten, 0708-34 13 97