Foto: Mikael Kenta

Pressvisning: Lars Wallin Fashion Stories på Malmö museum

Äntligen kommer utställningen Lars Wallin – Fashion Stories till Malmö. Närmare 100 av den berömda stjärndesignern Lars Wallins vackra couturekreationer kommer att visas på Malmö museum. Utställningen öppnar den 19 april 2024.

-----------

Tid & plats

• Utställningsperiod 19 april 2024-12 januari 2025
  • Malmö museum, Teknikens och sjöfartens hus, Malmöhusvägen 7

Pressvisning

Torsdag 18 april klockan 10:00-11:00.

På pressvisningen deltar:

• Lars Wallin, designer
  • Susanne Beckmann, utställningsproducent, Malmö museum
  • Ingrid Fransson, chef för utbud och värdskap, Malmö museum

OSA till pressvisningen senast onsdag 17 april kl 12:00 till linda.kapusta@malmo.se.

---------------

Om utställningen

Lars Wallin Fashion Stories är en hyllning till elegans, innovation och tidlös skönhet. Med en unik förmåga att förena tradition med modernitet, skapar Lars Wallin en värld av fantastiska berättelser genom sina kreationer.

—Det är otroligt roligt att presentera denna utställning i Malmö i sin helhet. Jag har verkligen kunnat plocka ut godbitarna från mitt arkiv, där varje plagg bär sitt eget unika uttryck och starka karaktär. Utställningen spänner över hela min karriär, med det äldsta plagget från 1990, strax efter min utbildning vid Beckmans Designhögskola, till mina senaste verk fram till nu.

Utställningen på Malmö museum är indelad i tre sektioner:

• Couture.
  • Scenkläder som burits av kända artister och programledare på scen i Melodifestivalen och Eurovision Song Contest.
  • Ateljé där besökaren kommer att kunna följa hela den kreativa processen, från skiss till toile, det vill säga klänningen uppsydd i bomullstyg, och slutligen den färdiga kreationen.

Besökaren får även möjlighet att lyssna och dansa till kända melodier i Silent Disco-hörnan.

Kända klänningar från kungahuset och Eurovision Song Contest

I utställningen kommer besökarna bland annat kunna se en klänning som prinsessan Sofia har burit i år när Frankrikes president Emmanuel Macron var på statsbesök i Sverige samt flera plagg som burits i Eurovision Song Contest, bland annat Petra Medes tre finalklänningar och Carolas kreation från när hon tävlade med låten Invincible.

–När Malmö stad åter står värd för Eurovision Song Contest bidrar Malmö museum till feststämningen. Vi är stolta över möjligheten att få visa upp Lars Wallins fantastiska kostymskatt med över 100 kreationer, säger Ingrid Fransson, chef för utbud och värdskap på Malmö museum.

Kreativitet, passion och berättarkonst

Lars Wallin är en av Skandinaviens mest framstående modeskapare och är känd för sin skicklighet och passion för detaljer. Hans kollektioner är en sammanflätning av konst och mode, där varje söm och varje tygstycke är noggrant utformat för att skapa en harmonisk helhet. Genom att experimentera med olika material och tekniker lyckas han gång på gång skapa verk som är både nyskapande och tidlösa.

—Malmöutställningen är unik på flera sätt. Dels erbjuder den besökarna en närmare inblick i skapandeprocessen genom att vi har byggt upp en komplett ateljé på plats, med projektor och tillskrädarbord, som visar hur ett coutureplagg tar form. Dels är det första gången vi kan presentera plagg som burits av det svenska kungahuset, säger Lars Wallin.

Men Lars Wallin Fashion Stories handlar inte bara om glamour och glitter, det handlar också om att inspirera och utmana. Genom sitt arbete med hållbarhet och mångfald visar Lars Wallin att mode kan vara både vackert, ansvarsfullt och hållbart.

Kontakt

• Susanne Beckmann, utställningsproducent, 0709-385183, susanne.beckmann@malmo.se
  • Ingrid Fransson, chef för utbud och värdskap, Malmö museum, 0705-831223, ingrid.fransson@malmo.se

Utskickat av