Program för Årsrika, avslöjar livshemligheter och bjuder in till nya möten

Program för Årsrika, avslöjar livshemligheter och bjuder in till nya möten

Nu sätter Program för Årsrika igång! En sprillans ny satsning som vänder sig till våra seniora Malmöbor. På schemat står allt från digitala danslektioner till utflykter, en fotoutställning, guidade turer och mötesplatser som bjuder in till nya möten – allt på säkert avstånd.
Fokus i utformandet har varit att uppmärksamma vikten av social gemenskap för en ökad livskvalitet – att ha rätt förutsättningar för att vara aktiv och skapa en kontext att känna sig hemma i.

Program för Årsrika äger rum under juni - september månad.
Aktiviteterna erbjuds under fyra månader, juni till september, och är utspridda i parker, längs kusten och i stadskärnan. Genom samarbete med både Hälsa- vård- och omsorgsförvaltningen och Kulturförvaltningen har arrangemangsenheten på Fastighets- och gatukontoret kunnat utforma aktiviteter utifrån redan befintlig verksamhet, men också skapat helt nya aktiviteter. Alla programpunkter är gratis och kan utföras utifrån egna förutsättningar.

Valet av namn ”Program för Årsrika” kommer från ordet årsrik, som funnits i det svenska språket sedan år 1675. Att vara årsrik innebär dels att du levt flertalet år, men det vittnar framförallt om en människa som är rik på livserfarenheter och kunskap – något du bara kan leva dig till.

Så, vad innehåller Program för Årsrika?

Som en Dans
Digitala danslektioner för dansglädje! Genom att ta del av Som en dans kan du lära dig nya danssteg och rörelser, eller bara dansa för glädjens skull. Dansa i köket, vardagsrummet eller på balkongen. Dansa ensam eller dansa tillsammans – du väljer själv! Är jazz kanske det du svänger om till allra helst? Eller föredrar du Zumba? Sex olika danslektioner lanseras under sommaren.
Start 21 juni

Stillheten
Vill du njuta av en stillsam dag intill havet? Stillheten är en härlig mötesplats för såväl avslappning som nya möten. Längs med Ribersborgsstrand finns ett område där du kan ta en paus i skuggan, lösa korsord, konversera eller spela sällskapsspel.
Start 28 juni, måndag - fredag kl. 10.00-15.00

Temapromenaden
Temapromenaden är guidade promenader genom Malmö. Varje promenad har ett spännande tema och leds av en guide som fördjupar din kunskap om det Malmö som en gång var. De olika teman ger dig nya perspektiv på din stad. Temapromenaden är självklart gratis, men måste förbokas.
Start 13 juni, söndagar kl. 14.00-16.00

Utflykten
Utflykten är den mobila mötesplatsen som byter sin destionationspark för varje vardag den är öppen. Ta chansen att lära känna nya människor och deltag i utomhusaktiviteter, inte att förglömma! - en kopp kaffe och hembakade kakor.
Start 28 juni, måndag, onsdag, fredag kl. 10.00-12.00 och kl. 13.00-15.00

Årsrik fotoutställning
Upplev porträtteringarna av de som varit med och format Malmö till det Malmö vi känner idag. Malmöborna berättar om sina erfarenheter, avslöjar hemligheter och drömmar, och ger en inblick i deras unika liv. Porträttfotografier av Christian Andersson.

Årsrik är en utställning som under sommaren besöker flera platser.
Posthusplatsen, 1 juni - 13 juni
Värnhemstorget, 15 juni - 27 juni
Lördagsplan, 29 juni - 11 juli
Hyllie stationstorg, 13 juli - 25 juli