Pucklar – nytt tema för ”Kullarnas park”

Kroksbäcksparken får en puckelbollplan som är precis som det låter, en fotbollsplan med mängder av pucklar. Idén kommer från Stockholmskonstnären Johan Ferner Ström. När idén presenterades för Malmö stad stod det direkt klart att landets, till och med världens, första puckelbollplan självklart skulle förverkligas i "Kullarnas park" - Kroksbäcksparken.

Tekniska nämnden godkände vid sitt sammanträde igår, den 11 juni, ett förslag till utvecklingsplan för Kroksbäcksparken - "Kullarnas park" i stadsdelen Hyllie i södra Malmö. Programmet har föregåtts av ett omfattande samråd som entydigt pekat ut att parken behöver förnyas. I utvecklingsplanen har man tagit fasta på dessa önskemål och föreslår att parken skall få en rejäl ansiktslyftning för att på sikt bli en av Malmös stadsparker.

Emmanuel Morfiadakis, Tekniska nämndens ordförande säger "Stadsdelen Hyllie står inför en omfattande omdaning nu när Hyllievångs centrum utvecklas vid den nya citytunnelstationen och Malmö arena. Det är då nödvändigt att höja kvaliteten även i den befintliga stadsmiljön. Holma- och Kroksbäcksborna förtjänar en tryggare och attraktivare park - och en park som lockar alla malmöbor till besök. I utvecklingsplanen finns många spännande förslag som kommer att genomföras under de närmaste åren"

Puckelbollplanen ingår nu i utvecklingsplanens första etapp och kommer att vara klar till maj 2009. En lycklig omständighet är att U21EM i "riktig" fotboll då går av stapeln i Malmö. Förhoppningen är att den nya puckelbollbanan och den nya "puckelbollsporten" också kan introduceras vid det tillfället. Johan Ferner Ström säger: "Det är fantastiskt att min idé nu kan realiseras men mycket kreativt arbete återstår - hur puckelbollen skall spelas är det ännu ingen som vet, allt är kanske tillåtet? - inte heller hur bollen skall se ut. Men jag och Malmö stad tar gärna emot alla goda idéer"

I och med Tekniska nämndens beslut kommer gatukontoret inleda projekteringen av puckelbollbanan och en ny temalekplats. I östra delen av parken kommer temat "äventyr" att utvecklas till Malmös nästa temalekplats. Temat har valts utifrån att äventyr i en annan form redan präglar parken. Malmös ende äventyrspedagog har arbetat i parken sedan i våras och många ungdomar har därigenom både upptäckt parken och lärt sig samarbete i nya former.

Förnyelsen av Kroksbäcksparken kommer att pågå under många år och kommer också att innehålla moment som rivning av gamla slitna idrottsytor som är i dåligt skick, nya planteringar och entréer tillförs parken och förhoppningsvis också nya aktiviteter och arrangemang. Avslutningsvis säger Emmanuel Morfiadakis "Kullarnas park behöver inte bli högre - däremot ska den fyllas med ett nytt innehåll och på sikt bli en attraktion i parkernas stad"

För information
Gunnar Ericson, Stadsträdgårdsmästare, gatukontoret, Malmö stad

Johan Ferner Ström, konstnär  0707 77 20 72