Räddningstjänsten dömer ut lägenheter på Seved

Räddningstjänsten dömer ut lägenheter på Seved

Räddningstjänsten har i en akut insats dömt ut två lägenheter på Seved som obeboeliga.

En takhöjd på under två meter, kackerlackor, råttor, livsfarliga elinstallationer, fukt och mögel på väggarna – det var vad som mötte representanter för kommunen, hyresgästföreningen och miljöförvaltningen när de besiktigade en källarlägenhet på Olofsgatan i torsdags morse.

Resultatet blev ett blixtbesök av Räddningstjänsten som beslutade att genast utrymma lägenheterna.

– Det är viktigt att vi kan agera kraftfullt när vi upptäcker missförhållanden och det är närmast unikt att man gör detta så snabbt, säger Hjalmar Falck, områdeskoordinator på Seved, som just nu kartlägger lägenheter i området.

Tillsammans med representanter för Hyresgästföreningen och tillsynsenheten från Södra innerstaden meddelades hyresgästerna om beslutet och erbjöds alternativa bostäder.

– Det är bra att de hjälper oss, jag bor hellre på gatan än så här, säger Christoffer, en av hyresgästerna i som bott i källaren.

Han har bott i en av lägenheterna sedan juni förra året och menar att situationen blivit sämre och sämre hela tiden. I vintras var han utan både el och varmvatten under en månad.

I samband med att Hjalmar Falck besökt lägenheterna under förra veckan har fastighetsägarens son varit där och städat upp kring fastigheten.

– Vi vänder på varenda sten för att hjälpa de här människorna, säger Hjalmar Falck.

Räddningstjänsten kommer att meddela ägaren till fastigheten på Olofsgatan att bostadsuthyrning inte får ske i källaren från och med klockan 12 fredagen den 8 april. Flera misslyckade försök har gjorts att kontakta fastighetsägaren. Troligen blir det delgivning via polis, antingen i England eller Spanien, där fastighetsägaren tros befinna sig.

Enligt räddningstjänsten är det ett solklart ärende:

– Man bor inte i en källare, på det viset, i Sverige 2011, säger Christer Karlsson från Räddningstjänst syd.

De kommer att fortsätta ärendet med hela fastigheten där det bland annat saknas säkra utrymningsvägar i flera lägenheter. Byggnationer som saknar bygglov har anmälts och hyresgästföreningen kommer att driva ärenden för de hyresgäster som är medlemmar.

Flera fastigheter står på tur för kartläggning i Seved och ett samarbete mellan olika myndigheter och Hyresgästföreningen har inletts för att komma till rätta med problemen.

Läs mer på www.malmo.se/sodrainnerstaden

Telefon: 040 - 34 51 89
E-post:charlotte.sternskog@malmo.se

Om Områdesprogrammet

Programmet är en långsiktig satsning under fem år för att dels förbättra levnadsvillkoren i områden där välfärden är som lägst dels uppgradera den fysiska miljön. Områdesprogrammets mål är att skapauralla aspekter en hållbar stad där ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet går hand i hand.

Genom att förändra utvecklingen i fyra områden; Herrgården, Seved, Holma-Kroksbäck, och Lindängen vill områdesprogrammen stärka hela stadens sociala hållbarhet. Områdesprogrammen innebär ett åtagande för alla Malmö stads förvaltningar att satsa tid och resurser i områdena. Istället för att göra samma sak på många platser, är avsikten nu att göra många saker på samma plats. Tanken är att samla en bred grupp aktörer — invånare, föreningsliv, näringsliv, fastighetsägare, högskolan, myndigheter osv att tackla varje områdes utmaningar och bygga på deras möjligheter.

Fyra områdeskoordinatorer är kärnan i arbetet med Områdesprogram för ett socialt hållbart Malmö. Under 5 år ska de tillsammans driva arbetet med att skapa socialt hållbara områden i Seved, Herrgården, Lindängen och Holma-Kroksbäck