RAW POWER - Mats Bäckers rockbilder på Malmö Museer

Redan 1977 tog fotografen Mats Bäcker sin berömda svartvita bild av Iggy Pop. Bilden av punklegendaren som gör fingret åt publiken har sålts på auktion för rekordsummor och fått ikonstatus. När utställningen Raw Power öppnar den 20 maj på Malmö Museer är det första gången Mats Bäckers bilder från rockscenen visas komplett och i stort format.

- Detta frusna ögonblick av Iggy Pop på Dad’s Dancehall i Köpenhamn är en stark symbol för en ny tid och för en ny våg av rockband, kommenterar Mats Bäcker.

För Mats blev bilden startskottet på en framgångsrik karriär som en av Sveriges mest stilbildande rockfotografer. Under slutet av 1970-talet och början av 1980-talet skildrade han rock- och punkstjärnor i intima porträtt, backstage och på scenframträdanden.

Han började sin karriär i Malmö i slutet av 70-talet. Här skildrades en ny våg av band som uppstod i Skåne som TT- Reuter, Garbochock, Fiendens Musik, Problem med flera. Det hela blandas på utställningen med internationella storheter som: U2, Rolling Stones, Clash, Prince, David Bowie, Tina Turner och Grace Jones för att bara nämna några. Han stod mitt upp i den nya våg av svensk musik som sköljde fram i början av 1980-talet. Imperiet, Plura, Ulf Lundell och Commando M Pigg är bara några av de många band som visas.

Mats Bäcker har idag lämnat rockmusiken bakom sig. Men han har hållit sig kvar framför scenen och anses idag vara en av Sveriges främsta fotografer inom klassisk scenkonst, som dans och opera. Hans fotografier har genom åren visats på ett stort antal utställningar.

I utställningen på Malmö Museer finns en tonvikt på musik och band från Skåne och internationella storheter som uppträtt här och i Danmark. Bland annat visas en specialare med en mängd bilder kring Kal P Dals första LP "Till Mossan" – såväl Mats Bäckers som Kal P Dals första LP-omslag.
En liten del av utställningen visades tidigare i år på Fotografiska i Stockholm med stor framgång och uppmärksamhet.

Raw Power visas i Fotografins rum, Malmö Museer, 20 maj2 september 2012.
I samband med utställning släpps även Mats Bäckers nya bok Raw Power.

För mer information, kontakta:
Jenny Eliasson, Malmö Museer, tel 0709-463514

Pressvisning och boklansering
Tisdag 15 maj kl. 11.00.

Invigning
Utställningen invigs den 20 maj kl 13. 00. Mer information kommer.

Mats Bäcker deltar vid såväl pressvisning/boklansering som invigning.