Regeringen säger nej till försök med tre terminer

Regeringen säger nej till försök med tre terminer

Malmö stad får inte genomföra försöksverksamhet med treterminssystem och ett kortare sommarlov på ett par utvalda skolor. Det meddelar Utbildningsdepartementet i ett svar på kommunstyrelsens hemställan som skickades i våras.

Utbildningsdepartementet bedömer att det inte är möjligt att göra undantag från de två paragrafer i skollagen som reglerar hur ett läsår ska se ut samt när och hur ofta betyg ska sättas. I svaret framkommer att ansvarigt statsråd Anna Ekström inte ämnar initiera en process för att kunna göra de ändringar i skollagen som är nödvändiga.

Kommunledningen kommer nu att se över vilka möjligheter som finns inom befintlig lagstiftning att dela upp läsåret på ett sätt som kan främja elevers kontinuerliga lärande.

- Det är mycket beklagligt att regeringen inte ser ett värde i att ompröva det traditionella läsåret och undersöka om ett kortare sommarlov kan få positiva effekter för eleverna. Jag tror att resultatet av ett sådant försök skulle vara av intresse för huvudmän i hela landet, inte bara Malmö. Vår inställning är dock oförändrad och vi kommer nu att undersöka vilka alternativ som står till buds, samt fortsätta att lyfta frågan nationellt, säger Sara Wettergren (L), skolkommunalråd.

- Utgångspunkten för oss är alltid barnens bästa, och att på prov införa ett treterminssystem är ett av många sätt att möta dagens utmaningar. Att våga tänka om och pröva nytt tillhör att vara politiskt aktiv. Vi kommer fortsätta jobba för att inte ett enda barn ska hamna efter i grundskolan. Alla Malmös barn ska kunna nå sin fulla potential, säger Sanna Axelsson (S) vice ordförande i grundskolenämnden.

För ytterligare information, kontakta:

Sara Wettergren (L), skolkommunalråd och ordförande i grundskolenämnden, 0709-59 17 16
Sanna Axelsson (S), vice ordförande grundskolenämnden, 0704-33 83 33

Bakgrund:

Under hösten 2019 genomförde grundskolenämnden en förstudie för att undersöka möjligheten om någon eller några grundskolor, under en försöksperiod, kan införa ett läsår med tre terminer och ett kortare sommarlov. I maj 2020 skickade kommunstyrelsen en hemställan till Utbildningsdepartementet med önskemål om att grundskolenämnden i Malmö stad får göra undantag från två paragrafer i skollagen (2010:800):

Ett läsår består av två terminer (9 kap ­§ 3 och 10 kap ­§ 3). Försöksverksamhet med tre terminer innebär följaktligen ett avsteg från att ett läsår ska bedrivas med en vårtermin och en hösttermin.

Betygssättning (10 kap ­§ 15). Grundskolenämnden vill prova olika alternativ till när och hur ofta betyg ska sättas under ett läsår (och inte endast i slutet av en termin).