Lilla torg, © Oscar Falck/Malmö Turism

Rekordbeläggning på hotellen i Malmö

Malmö har under perioden januari till juni sålt nästan 20% fler hotellnätter jämfört med samma period föregående år. Antalet disponibla rum har varit 13% fler. Trots den stora ökningen av antalet rum så har hotellbeläggningen också ökat procentuellt.

- Ökningen av antalet sålda hotellnätter är en stark indikator på att Malmö är en stad i medvind. Stora nationella och internationella företag väljer att etablera sig här och de drar besökare. Andra kommer hit på konferenser eller något av de många evenemang som staden erbjuder och turisterna väljer också Malmö allt mer, säger Malmö stads destinationschef Ann Nyström.

- Allt fler vill semestra i Sverige och det gör att vi har sett ett rejält skutt uppåt för turismen också i Malmö. De sju största hotellen har legat på en beläggning runt 80% och genomsnittspriserna är på väg upp, vilket är ett sundhetstecken, säger Jens Lyckman, hotelldirektör på Clarion Hotel och Congress Malmö Live.

En anledning till ökningen är att Malmö har ett stort och brett utbud av mötesfaciliteter kombinerat med goda kommunikationer. Arenan och mässan på Hyllie är ett exempel. Malmö Live är ytterligare ett.

- Det är lätt att ta sig till och ta sig runt i Malmö. Till konferenserna tar du dig lätt med tåg och flyg. Sedan går det smidigt att ta sig runt med cykel, vilket många besökare imponeras av, berättar Ann Nyström.

Ett starkt första halvår ser ut att följas av en stark avslutning på sommaren och hösten ser inte sämre ut. Nu väntar bl.a. Malmöfestivalen, mediakonferensen ”The Conference”, kommunernas landskonferens KOMMEK och kirurgveckan.

• Fler sålda hotellrum, en total ökning på + 19,6 %, jämfört med föregående år.
  • Den genomsnittliga beläggningen på Malmös hotellrum låg på 63 %, en ökning med 1% från motsvarande period förra året.
  • Fler internationella gäster övernattade i Malmö + 22 %
  • Den vanligaste utländska besökaren kommer från Danmark, följt av Tyskaland och Storbritannien.
  • Fler svenska gäster övernattar i Malmö +19 %.

(Källa: SCB & Tillväxtverket. Siffrorna visar januari – juni 2016 jämfört med samma period 2015)

Ann Nyström, Destinationschef i Malmö stad, ann.nystrom2@malmo.se, 0733-109727 Jens Lyckman, Vd Clarion Choice Malmö Live, Jens.Lyckman@choice.se, 0763-070350

Lena Englund, Kommunikatör, Lena.Englund@malmo.se, 0702-447095