Resultat av tävlingen om ljuskonstverk vid kvarter Caroli

Resultat av tävlingen om ljuskonstverk vid kvarter Caroli

Fyra konstnärsteam har varit inbjudna i en tävling om ett nytt ljuskonstverk för platsen söder om kvarter Caroli. De tävlade är Gustav Hellberg Berlin, Lena Ignestam Malmö och Carina Zunino Köpenhamn i samarbete, Matteo Rosa Malmö samt Susann Rönnertz Malmö. Tävlingen är arrangerad av Malmö stad och Profi Fastighetsförvaltning AB.

Huvudtemat för tävlingen var ljus men det konstverk som uppföras ska också ha en intressant dagdimension. Enbart ljus är inte tillräckligt för att lösa uppgiften. Det blivande verket ska både synas på håll i de anslutande gatorna och vägleda och locka besökare in till platsen. På platsen ska det bidra till att få malmöborna att stanna till och stanna kvar.

Tävlingens resultat

Tävlingsbidragen har gett ökad kunskap om ljusets möjligheter att berika platsen. Flera av förslagen har sådana förtjänster att de förtjänar att realiseras i ett offentligt rum. Arrangörens möjligheter är dock begränsade – ett ljuskonstverk kommer att tillföras det stadsrum som tävlingen fokuserar kring.

Susann Rönnertz förslag ”Genius Loci” har utsetts för genomförande med följande motivering: ”Ljus och växande är aspekter av livet och som här intagit två tydliga gestalter - en punktformad, skiftande ljusglob och en skimrande plantering. Dessa smälter samman till en unik helhet som väcker en rik flora av tankar och känslor. Detta poetiska och livsbejakande ljuskonstverk kommer att ge Malmöborna en ny inbjudande mötesplats”

Vid dagens offentliggörande sade Tekniska nämndens vice ordförande Karolina Skog  - ”Det här verket kommer  att bli ett nytt vackert och viktigt tillskott i Malmös offentliga rum. Dess mångbottnade och viktiga idévärld väcker både tankar, sprider glädje och ökar tryggheten på platsen.”

Konstnären själv beskriver både sina utgångspunkter för arbetet och sitt verk med följande ord: ”Genius Loci är ett begrepp som handlar om varje plats unika kvaliteter. Det uppkom inom romersk religion och betecknade först en ”livsskapande makt” och senare en fristående skyddsande, vakande över en plats eller ett folk. Under analysen av platsen har denna ande varit en inspirationskälla och även fått ge sitt namn till förslaget. Utgångspunkt för gestaltningen är ljuset som magi i kombination med växternas livskraft och när dessa förenas bildas en slags hybrid av ljus och växter. Ljuset blir en del av en komplex levande organism som står i förbindelse med växterna och de olika processer som försiggår både inom dessa och i samspel med omvärlden”.

Konstnären Susann Rönnertz säger med anledning av detta kommande stora uppdrag i Malmö:” Glädje är mitt känsloläge för dagen. Det är spännande och samtidigt en utmaning att få genomföra ett sådant här uppdrag. Växterna och ljuset blir i min värld till en fascinerande och odelbar helhet. Jag ser verkligen fram emot att bjuda in malmöborna till denna värld av ljus och växande och hoppas att verket och platsen skall finna varandra.”

Gunnar Ericson, Malmö stad  tel:0708-341397

Regionchef Magnus Ungmark, Profi Fastighetsförvaltning AB tel: 0767-745002

Bilaga: Bilder vinnande förslag och juryutlåtande