RITA LUNDQVIST - Bäckström stipendiat 2011

Rita Lundqvist stillsamma målningar skildrar en sparsmakad och gripande bildvärld. Med små medel utspelar sig existentialistiska dramer i hennes verk där varje detalj är minutiöst utförd.  Hon håller sig konsekvent till en dov grundton i sina bilder av flickor och pojkar vilka hon placerar i enkla landskap. Konstnären ger målningarna enkla beskrivande titlar som Kappa, Två flickor och två pojkar eller Solnedgång. Konstnären vill helst att målningarna ska tala för sig själva och inte begränsas av andras tolkningar.

Rita Lundqvist har sedan hon tog sin examen på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1985 renodlat sin stil och sina motiv år för år. Under åren har penseldragen blir alltmer stillsamma och de omgivande symbolerna färre och mer stiliserade. Hennes totala produktion är inte stor utan Rita Lundqvist gör ca 10 målningar om året, alla i ett mindre format. I F-rummet på Malmö Konstmuseum kommer åtta målningar visas som alla är målade 2009.

Rita Lundqvist är född 1953 i Hässleholm och uppvuxen i Malmö. Hon bor och arbetar idag i Stockholm. Hon är representerad med verk på Malmö Konstmuseum, Moderna Museet, Borås Konstmuseum, Göteborgs Konstmuseum, Norrköpings Konstmuseum och flera betydelsefulla privatsamlingar. Hon har haft ett flertal utställningar i Sverige och utomlands, bland dem kan nämnas den större retrospektiva utställningen påLiljevalchs KonsthalliStockholm 2010. Just nu förbereder hon en stor utställning på Galleri Lars Bohman i Stockholm som öppnar den 15 oktober.

Barbro och Holger Bäckström

Ett av de senaste stora tillskotten till Malmö Konstmuseums samlingar är Barbro och Holger Bäckströms donation som museet fick 1998. Nästan 300 verk av Barbro Bäckström, teckningar, skulpturer i nät, brons och aluminium samt grafik, från mitten av 1960-talet fram till konstnärens bortgång 1990 ingår i donationen.

Paret Bäckström var betydande konstnärer i det svenska konstlivet de tre senaste decennierna. Barbro Bäckström var en av våra mest begåvade skulptörer under senare hälften av 1900-talet och känd för sina skira nätreliefer. Holger Bäckström var ena halvan i konstnärsduon Beck & Jung vilka gjorde ett pionjärarbete inom datakonsten, inte bara i Sverige, utan även internationellt, med utställningar i både Europa och USA.

Förutom konstverken överfördes även ekonomiska medel till Malmö Konstmuseum, vars avkastning är avsedd för ett betydande konstnärsstipendium. Stipendiet är tänkt att delas ut en gång per år till svenska konstnärer och är det hittills största i Sverige. Tidigare stipendiater är Eva Löfdahl, Cecilia Edefalk, Truls Melin, Annika Eriksson och Per Wizén.

_______________________________________________________________________

För mer information och pressbilder

Pressbilder finns att ladda ned på http://www.newsdesk.se/pressroom/malmo . Ni kan också besöka museets websida  www.malmo.se/konstmuseum eller kontakta:

Marika Reuterswärd tel. +46-(0)40-344427 e-post marika.reutersward@malmo.se