Rosengårdsbiblioteket stänger på grund av flytt

Rosengårdsbiblioteket stänger på grund av flytt

Rosengårdsbiblioteket ska byggas om med start i början av mars och flyttar därför in i tillfälliga lokaler i Rosengård Centrum. Men under perioden 22 februari–11 april kommer biblioteket att vara helt stängt på grund av flytten. Det nya ombyggda biblioteket väntas stå klart i mitten av 2022.

Fram till att det nya biblioteket är färdigbyggt kommer Rosengårdsbiblioteket fortsatt ha verksamhet i Rosengård Centrum. Men det dröjer till den 12 april innan biblioteket slår upp dörrarna till det tillfälliga biblioteket. Besökare hittar det nya biblioteket bredvid lokalen där Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket ligger. Bibliotekets öppettider kommer att vara oförändrade.

Adressen till det tillfälliga biblioteket är:
Rosengård Centrum
Adlerfelts väg 2C

Det nya biblioteket

Det nya ombyggda biblioteket kommer att ligga kvar på samma plats som idag, men bestå av tre våningar. Första våningen blir en vuxenavdelning samt en plats för umgänge och kultur. Andra våningen tillägnas i stort sett helt barn och unga. På det tredje våningsplanet kommer det att finnas flexibla rum som är lätta att anpassa för olika aktiviteter. En terrass kommer att ta upp en del av tredje våningen. Där är tanken att biblioteket ska kunna ha verksamhet i utemiljö.

För ytterligare information kontakta Mette Agborg, bibliotekarie och flyttansvarig, 0709-85 64 88, mette.agborg@malmo.se

Utskickat av Johan Björkwall, kommunikatör Biblioteken i Malmö, 0768–78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se