​Runo Lagomarsino årets mottagare av Barbro & Holger Bäckströms stipendium

​Runo Lagomarsino årets mottagare av Barbro & Holger Bäckströms stipendium

Idag den 9 december presenterades årets mottagare av Barbro & Holger Bäckströms stipendium på Malmö Konstmuseum. Stipendiet på 350 000 kronor går till konstnären Runo Lagomarsino.

Runo Lagomarsino tog under förmiddagen emot stipendiet på Malmö Konstmuseum, och i samband med utdelningen öppnades en mindre utställning av konstnärens verk.

– Det är en stor ära att få Barbro & Holger Bäckströms stipendium. Det ger mig möjligheter och stimulerande energi att fortsätta, att gå tillbaka och vrida på mina berättelser, se dem på andra sätt, och att utvecklas i nya riktningar som konstnär, berättar Runo Lagomarsino.

Runo Lagomarsino arbetar med installationer, objekt och filmer. I sina konstverk utgår han ofta från det koloniala arvet i Latinamerika och de spår av våld och härskartekniker man kan finna i en kartas gränsdragningar eller i guldgrävarnas fotspår.

– Runo Lagomarsinos sätt att undersöka de historiska maktförhållandena mellan Västeuropa och resten av världen öppnar för helt nya berättelser om vår egen tid präglad av migration och nya koloniala mönster i globaliseringens kölvatten, säger Cecilia Widenheim, chef på Malmö Konstmuseum.

I utställningen som öppnade i samband med stipendieutdelningen visar Runo Lagomarsino fem verk, bland annat ”Violent Objects”, en installation som för tankarna till guldets symboliska betydelse för kolonialtiden i Latinamerika, och verket ”Blind Spots”, som visas här för första gången.

Utställningen med Runo Lagomarsino pågår fram till den 25 januari 2015 på Malmö Konstmuseum.

Fakta
Runo Lagomarsino föddes 1977 i Lund och bor och verkar numera i Sao Paolo och Malmö. Han har studerat vid Akademin Valand i Göteborg och Konsthögskolan i Malmö, samt deltagit i Whitney Independent Study Program i New York. De senaste åren har Runo Lagomarsino bland annat ställt ut på Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid (Really Useful Knowledge, 2014), Guggenheim Museum, New York (Under the Same Sun, 2014), och The 30th São Paulo Biennial, São Paulo (The Imminence of Poetics, 2012).

Styrelsen för Barbro & Holger Bäckströms stipendiefond består av Gertrud Sandqvist (rektor Malmö Konsthögskola), Diana Baldon (chef Malmö Konsthall), Pontus Kyander (curator Helsingfors) samt Cecilia Widenheim (chef Malmö Konstmuseum).

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Widenheim, chef Malmö Konstmuseum 0701–09 44 40, cecilia.widenheim@malmo.se
Johan Björkwall, kommunikatör, 0768–78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se