Visionsbild från Sallerupsvägen

Så anpassas Malmös centrala gator för MalmöExpressen linje 4

Cirkulationsplatsen vid Nobelvägen-Hornsgatan ska byggas om till en signalreglerad trevägskorsning och Sallerupsvägen görs om för ökad framkomlighet för cyklister och busstrafik. Det är några exempel på hur centrala Malmö ska byggas om för kommande MalmöExpressen på linje 4.

Idag gav tekniska nämnden klartecken till den sista etappen av de planerade ombyggnationerna som behöver göras inför trafikstarten av MalmöExpressen på linje 4. Etappen omfattar sträckan genom centrum; från Hornsgatan till Gustav Adolfs torg.

Här följer ett urval av de åtgärder som planeras:

• Bygga om cirkulationsplatsen vid Nobelvägen – Hornsgatan till en trafiksignalreglerad trevägskorsning med en fri högersväng för buss mot Kirseberg. Därmed blir busstrafiken mer pålitlig och kan lättare hålla tidtabellen. Bilisterna ges säkrad framkomlighet i det yttre vägnätet runt centrum och de idag stundtals långa bilköerna i Södra Bulltoftavägen kortas ner.
  • Att endast tillåta bussar i körbana längs Sallerupsvägen mellan Zenitgatan och Lundavägen för att säkerställa deras framkomlighet. De gröna inslagen ökar genom trädplantering i såväl Nobelvägen som Sallerupsvägen.
  • På Värnhemstorget skapas större ytor för gående och väntande resenärer. Därtill anläggs nya hållplatser för regionbussarna. Även en ny cykelbana anläggs mellan stationsbyggnaden och torget.
  • På Kungsgatan breddas ytorna för gående över befintlig körbana vilket ger bättre förutsättningar för uteserveringar i söderläge.
  • På Slottsgatan vidtas åtgärder för att förbättra för gångtrafiken och minska vibrationer och buller i utsatta fastigheter.
  • På Stora Nygatan planeras för trafiksäkerhetsåtgärder för att minska buskörning och öka tryggheten för de som vistas där.

Kommunfullmäktige väntas ge slutlig godkännande till investeringen senare i höst. Själva ombyggnationerna är planerade att dra igång därefter.

Samtliga projekt delfinansieras via Ramavtal 8 Storstad Malmö.

För mer information, kontakta fastighets- och gatukontoret:
Emilie Wieslander
sektionschef infrastruktur

Olle Evenäs
Trafikplanerare

Pressmeddelandet är publicerat av:
Ida Offenbartl, kommunikatör på fastighets- och gatukontoret
ida.offenbartl@malmo.se