Visionsbild föreställande separerad cykelbana och rosenbuskar på Erikslustvägen i höjd med Stjärnplan. Illustration: Sweco

Så anpassas Malmös gator för MalmöExpress linje 4

Förbättrade hållplatser, fler övergångsställen och cykelpassager, fler träd samt nya cykelbanor mellan centrala Malmö och Limhamn. Det är mycket som ska byggas om för MalmöExpressen på linje 4.

I december 2024 ska stadsbusslinje 4, mellan Segevång och Limhamn, bli en MalmöExpressen-linje och trafikeras med 24 meter långa elbussar. Inför det byggs gatorna längs sträckningen om för att ge bussarna bättre framkomlighet. Även stadsmiljön görs om för att gaturummen ska bli vackrare och mer smidiga och attraktiva att använda för andra trafikanter. På stora delar av sträckan anläggs också långa stråk  med separerade cykelbanor. Sammantaget är syftet med dessa åtgärder också att Malmös invånare ska få en trevligare, säkrare och mer tillgänglig stad att ta sig runt och vistas i.

Formellt beslut i december

Idag gav tekniska nämnden klartecken till en del av de planerade ombyggnationerna som behöver göras inför trafikstarten av MalmöExpress linje 4. Formellt beslut fattas av kommunfullmäktige den 21 december.

Här följer ett urval av de förändringar som planeras:

• Linjens sträckning förlängs från Kronetorpsgatan till Segesvängen, där en ny hållplats anläggs vid Segevångsbadet.
  • Fler övergångsställen och cykelpassager anläggs längs Södra Bulltoftavägen och Östra Fäladsgatan.
  • Standarden höjs på hållplatserna längs Södra Bulltoftavägen, med bland annat väderskydd.
  • Östervärns station får en ny hållplats samt en säker gång- och cykelöverfart.
  • På Regementsgatan förbi Slottsparken anläggs busskörfält i västlig riktning. Längs samma sträckning anläggs också tre nya övergångsställen och cykelpassager.
  • Torggatan-Västanväg får separerade cykelbanor längs hela sträckningen:
    • Enkelriktad cykelbana anläggs på norra sidan av Regementsgatan (från Torggatan till Fridhemstorget).
    • Befintliga cykelbanor mellan Fersens väg och Fridhemstorget blir enkelriktade.
    • Längs Erikslustvägen och Linnégatan (från Fridhemstorget till Västanväg) anläggs nya enkelriktade cykelbanor på ömse sidor av gatan.
  • På Erikslustvägen-Linnégatan (mellan korsningen med Köpenhamnsvägen och korsningen med Västanväg) flyttas rosenbuskarna från gatans mitt till sidorna. Rosorna planteras mellan cykelbanan och körbanan och får därmed ett större utrymme i gaturummet.

–Det här är del av en storsatsning för att göra Malmö redo för framtiden. Det blir mer plats för gröna transportslag med längre och tysta bussar genom staden, samtidigt som vi skapar säkra cykelvägar mellan stadens olika delar. Jag är också glad att vi i den här delen av omgörningen kunnat vara måna om att rädda kvar den långa, vackra raden med rosor längs Erikslustvägen och Linnégatan, säger Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande.

– Vi är mitt uppe i omvandlingen av Malmö till en mer klimatsmart, grönare och trivsammare stad. Ombyggnationerna för fler MalmöExpress-bussar och bättre cykelvägar är ett viktigt steg i den omvandlingen, säger Håkan Linné (L), vice ordförande tekniska nämnden.

Ombyggnationerna kommer ske i olika etapper, med planerad start hösten 2022.

Samtliga projekt delfinansieras via Ramavtal 8 Storstad Malmö.

För ytterligare information, kontakta:
Andreas Schönström (S), 0709-116897
Håkan Linné (L), 0701-893631

Fastighets- och gatukontoret:
Emilie Wieslander, sektionschef infrastruktur, 0766-236486
Olle Evenäs, trafikplanerare, 0732-412814

Pressmeddelandet är publicerat av:

Ida Offenbartl, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret
ida.offenbartl@malmo.se