Sanktioner mot SFI-utbildare

Arbetsmarknads-, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har beslutat att rikta sanktioner mot de SFI-utbildare som inte lever upp till utlovad lärarkompetens. Om utbildarna inte uppfyller kraven inom 90 dagar kommer avtalen att sägas upp. Beslutet togs på fredagen.

Bakgrunden är att Malmö stad under år 2013 upphandlade utbildning i svenska för invandrare. Ett av kraven var att utbildaren skulle ansvara för att minst 65% av lärarna skulle vara behöriga att undervisa i svenska för invandrare, inneha lärarlegitimation och dessutom 60 högskolepoäng i ämnet svenska som andraspråk.

I upphandlingen förlorade de tidigare utbildarna Folkuniversitetet, Jensen Education och Merit kontrakten. I stället tecknade Malmö stad kontrakt med Hermods, Iris Hadar, Miroi, Astar och Alphace. Avtalen trädde i kraft 1 augusti 2014.

Utbildarna har dock inte kunnat leva upp till den utlovade kompetensen hos sin personal, och efter att advokatfirman Lindahl nu undersökt kontrakten, beslutade nämnden att rikta sanktioner mot samtliga leverantörer utom Iris Hadar, som uppfyller kraven enligt avtalet.

Se relaterat material för information från nämnden.

För mer information kontakta:

Andreas Schönström, ordförande Arbetsmarknads-, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden: 0709 - 11 68 97

Eva Ahlgren, direktör Arbetsmarknads-, gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen: 0708 - 34 38 50