Segelfartyg inviger ny kryssningskaj i Malmö

Ny central kryssningskaj i Malmö ökar Malmös attraktion som kryssningsdestination för mindre och exklusivare fartyg. På fredag den 6 juli lägger det tremastade segelfartyget Sea Cloud II till vid Krankajen i Västra Hamnen. Kryssningsfartyget gästar Malmö för andra året i rad och blir det första att utnyttja Malmös nya kryssningskaj. På fredag den 6 juli gästas Malmö av det tremastade segelfartyget Sea Cloud II. Kryssningsfartyget blir det första som lägger till vid Malmös nya kryssningskaj, Krankajen i Västra Hamnen (strax intill Sigma-huset). Tidigare har kryssningsfartygen lagt till i Frihamnen på Grimsbygatan, men nu kan Malmö även erbjuda en mer central anlöpningskaj för mindre kryssningsfartyg. - En central hamn är det som efterfrågas av många rederier. Med den nya kajen kan Malmö bli en ännu mer attraktiv destination för mindre och exklusiva kryssningsfartyg, säger Katarina Olsson, projektledare Malmö Turism. Sea Cloud II är ett chartrat fartyg för golfintresserade, som närmast kommer från Ven. Ombord finns 89 passagerare, främst amerikanare, samt 60 besättningsmän. Fartyget beräknas lägga till i Malmö tidigt på fredag morgon och seglar vidare till Visby samma kväll vid 19-tiden. Under dagen kommer passagerarna att spela golf på Ljunghusens golfklubb och delta i en matlagningsaktivitet på restaurang Skeppsbron II. Vistelsen i Malmö avslutas med en cocktail på däck, då Poliskårens blåssextett spelar på kajen. Malmö Turism, Copenhagen Malmö Port och Cruise Malmö Network arbetar sedan 2 år med att etablera Malmö som kryssningsdestination. I sommar har Malmö två kryssningsanlöp inplanerade, förutom Sea Cloud II gästar MS Delphin Malmö den 21 augusti för tredje året i rad. Kryssningssäsongen 2008 ser lovande ut med flera förfrågningar. För närmare information kontakta: Katarina Olsson, projektledare Malmö Turism, tel 0709-34 22 03 Elisabet Corengia, pressansvarig Malmö Turism, tel 0709-34 22 05 Press som önskar komma in på kajen måste av säkerhetsskäl anmäla sitt besök till: portsecurity.malmo@cmport.com och havnekontor@cmport.com Eller ring Port Security i Malmö: tel 040-68 04 155. Vid anmälan måste namn, personnummer och ärende anges. För att komma in på kajen måste identitet kunna styrkas med giltigt ID-kort. Elisabet Corengia Pressansvarig/Pressofficer Malmö stad, Malmö Turism Lugna gatan 84 VII 211 59 Malmö Phone 0046 (0)40 34 22 05 Mobile 0046 (0)709 34 22 05 Fax 0046 (0)40 34 22 11 elisabet.corengia@malmo.se www.malmo.se