Showperformance och rock'n'roll på Hedmanska gården

Fredagens program på Hedmanska gården bjuder på både ekologisk showperformance och dansant 50-talsrock'n'roll. Performancetrion KEL undersöker om det går att förbättra världen och samtidigt förverkliga sig själv. The Domestic Bumblebees bjuder upp till dans med rock'n'roll, rockabilly och blues.

Florence Nightingale - Återkomsten! med KEL

Går det att förverkliga sig själv och samtidigt rädda världen? I denna vilda och viljestarka föreställning blottar performancetrion KEL sina egna koldioxidskelett i klimatgarderoben. Ett allvarligt och livsviktigt innehåll möter en lekfull och experimenterande form när KEL populariserar FN-statistik, tonsätter bruttonationalprodukter och cyklar igång scenbelysningen. Målet har varit att ekologisera estetiken och estetisera ekologin. För "lyxregin" står komikern, skådespelaren och regissören Olle Sarri.

Sedan starten 2001 har performancekompaniet KEL gjort sig känt för sin alldeles egna genre - showperformance. De har turnerat med Riksteatern JAM, agerat förshow till Melodifestivalen, gjort radioteater för P3 och medverkat i SVT.

Fredag 31 juli kl 19:00 Hedmanska gården

The Domestic Bumblebees

Med sin egen blandning av rock'n'roll, rockabilly och blues har trion The Domestic Bumblebees blivit stora publikfavoriter, inte bara i Sverige, utan även på klubbar och festivaler ute i Europa. Kända för sina explosiva och svettiga framträdanden och ett sceniskt uttryck som andas 50-tal inifrån och ut, kommer de till Hedmanska gården för att få publiken att dansa. Bandet har en längre tid varit husband på klubben Rocket Room på Debaser i Stockholm.

Fredag 31 juli kl 21:00 Hedmanska gården

För mer information:

Mathias Holmberg, producent Sommarscen, 0708-68 99 66

Ditte Nielsen, ansvarig producent Sommarscen, 0708-34 53 33

Se hela Sommarscens program på http://www.malmo.se/sommarscen