Sibbarps trädgårdskoloni blir verklighet

Sibbarps trädgårdskoloni blir verklighet

Idag tog tekniska nämnden beslut om att förbereda för det nya koloniområdet i Sibbarp.

Malmö växer och för att matcha stadens tillväxt och de ökande behoven om mer kollektivtrafik och bostäder behöver mer utrymme ges till stadsutvecklingen. Sedan tidigare har stadsbyggnadsnämnden planerat att kvarteret vid Östervärn tågstation ska omvandlas till en grön stadsmiljö med blandad bebyggelse. För att uppnå detta behöver koloniområdet längs Lundavägen förflyttas.

Även om koloniområdena utgör en viktig del av Malmös identitet, har de också utgjort hinder för tillgängligheten på grund av den nuvarande placeringen nära spårområdet. Idag på grund av spårområdets placering krävs långa ramper och branta trappor för att tågtrafikanter ska ta sig ner till gatuplan. På grund av de planerade satsningarna behövs tillgång till marken.

För att fortfarande behålla trädgårdskolonierna i Malmö har koloniföreningen blivit erbjuden ett nytt område i Sibbarp. Det nya området kommer att förberedas med fina stigar, gångvägar, gemensamma platser, parkering och en byggnad med el och vatten. Genom att ge koloniföreningen ett nytt område i Sibbarp skapas inte bara nya möjligheter för kolonierna utan också plats för en mer aktiv och hållbar stadsutveckling.

Satsningen öppnar upp för ökad kapacitet, bättre framkomlighet och en mer levande och hållbar stadsdel där Malmöborna kan njuta av grönområden och mötesplatser.

– För Malmö är det här en viktig satsning. Genom att frigöra marken kring Östervärns station skapar vi möjligheter för ökad kapacitet och framkomlighet. Samtidigt möter vi det växande behovet från staden. Detta beslut är ett viktigt steg för att säkerställa en hållbar och effektiv stadsutveckling, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik.

– Många Malmöbor har ett stort intresse för odling, och jag tycker det är viktigt att det finns goda möjligheter till det även i en storstad som Malmö. Därför är jag glad att vi nu kan ge koloniföreningen bättre och mer långsiktiga förutsättningar på en ny plats, och samtidigt göra det tidigare koloniområdet till en del av en grön och blandad stadsdel vid Östervärns station, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande tekniska nämnden.

– Området runt Östervärns station har stor potential och utgör en central del av Malmös kommande stadsutveckling med sitt strategiskt viktiga läge. Genom att föreslå en flytt av koloniföreningen till Sibbarp strävar vi efter att skapa gynnsamma förutsättningar för verksamheten, där kommunen står för såväl infrastruktur som hantering av skyfall, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andreas Schönström nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20

Karl Philip Nilsson nås på 0709-85 23 20.

(Ärende 17)