Sista musikalen på Heleneholms gymnasium

Just nu repeterar elever på Heleneholms gymnasium för fullt inför den i dubbel bemärkelse sista musikalen. I höst kommer nämligen skolan bli en del av nystartade Nya Malmö Latin och eleverna i ensemblen går sista året på gymnasiet. Musikalen som spelas i år är klassiska Little shop of horrors, en 60-talsinspirerad skräckfilmsparodi och premiärdatum är 8 februari.

Ett 60-tal elever på det estetiska programmet är just nu mitt uppe i förberedelserna inför premiären. Eleverna, som tar studenten i juni, är väl medvetna om att de repeterar inför både sin egen och skolans sista musikal.

Trots all premiärstress så ser de medverkande fram emot att få framföra denna humoristiska föreställning.

– Det är en förväntansfull och pirrig stämning, berättar Jonas Oscarsson, teaterlärare.

Fredag 8 februari kl 19.00 är det premiär i aulan på Heleneholms gymnasium och det kommer totalt ges fyra föreställningar.

I höst sker den planerade fusionen när Heleneholms gymnasium och Mediegymnasiet tillsammans blir den nya skolan Nya Malmö Latin. Musikaltraditionen kommer då fortsätta på den nya skolan.

Little shop of horrors handlar om kärlek, dåligt självförtroende och en blodtörstig planta. Musikalen hade premiär första gången 1982 och historien baseras på en film med samma namn.

För mer information:

Peter Pripp, rektor, peter.pripp@malmo.se, 040 - 34 68 76

Irene Davidsson-Iderberg, producent, irene.davidsson-iderberg@pub.malmo.se, 0730 - 61 81 59