Skånska gymnasieelever gör sig redo att möta Hongkongs miljöminister

Skånska gymnasieelever gör sig redo att möta Hongkongs miljöminister

32 gymnasieelever från Österportgymnasiet i Ystad förbereder sig i veckan för en oförglömlig resa till Hongkong 21-27 mars.

Teknikeleverna i klass TE12 vann i november InnoCarnival Skånes stora innovationstävling med sin spännande idé om en flytande forskningsanläggning. Klassen premierades med en resa till Hongkong och nästa vecka presenterar de ”LOTUS- the city of tomorrow” för miljöminister Mr Secretary Wong. Genom miljöministern har eleverna också fått en inbjudan att delta på en båtexpedition i Geopark längs Hongkongs kust.

Resan arrangeras av Malmö stad som också är värd för InnoCarnival Skåne.

Resan planeras med syftet att fördjupa elevernas kunskap och intresse för innovationer och hållbar utveckling. Eleverna kommer också ha tid att testa och utveckla sin idé tillsammans med studenter från Polytechnic University och med entreprenörer på Hong Kong Science and Technology Park.

Följ gärna elevernas reseblogg på http://innocarnival2014.se/

InnoCarnival Skåne som blev en stor succé förra året kommer tillbaka i maj 2016. Malmö stad kommer även denna gång stå som värd för arrangemanget och bjuder in tusentals elever från hela Skåne till att presentera sina visioner och lösningar för en mer hållbar framtid.

För mer information om LOTUS och anmälan att träffa klassen, kontakta: Eleonore Nilsson Odén, lärare, Sydskånska gymnasiet, tfn: 0709- 499 722

För mer information om Innocarnival Skåne, kontakta:Jenny Kölfors, projektkoordinator, Malmö stad, tfn: 070-810 85 19

Om InnoCarnival Skåne:
InnoCarnival Skåne är en innovationsmässa med möjlighet för barn, ungdomar och unga vuxna att visa upp, presentera och diskutera idéer och innovationer. Karnevalen bygger på en idé från Hongkong och är en del av det samarbetsavtal som arbetats fram genom Malmö och Hongkong Sustainability Charter. Målsättningen är att i första hand uppmärksamma idéer och innovationer som är ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara.

InnoCarnival Skåne arrangeras i samarbete med Region Skåne och flera skånska kommuner samt företag, föreningar, universitet och högskolor. Redan under april skickas det ut information om InnoCarnival 2016 till skolorna.

Foto: Annajohanna Månsson