Skapande Skola - Treårigt skolprojekt med stöd av Kulturrådet avslutas

Skapande Skola - Treårigt skolprojekt med stöd av Kulturrådet avslutas

Kulturrådet fördelar årligen medel till skolor genom förvaltningarna inom ramen för projektet Skapande Skola. Iår fick Husie 35000 kr, medan Limhamn-Bunkeflo fick över en miljon kronor. Något som uppmärksammades i media häromsistens. Däremot så var Husie en av de första stadsdelar som sökt bidraget från Kulturrådet och fått bland annat stöd för det treåriga projekt som avslutas nu på fredag den 20 maj, klockan 10.00 i Bäckagårdsskolans sporthall, tillsammans med dansgruppen Freestyle Phanatix.

Namn på projektet:  Kultur och Språk 2009 – 2011

Projektet startade 2009 och innefattade åk 7 totalt 210 elever, och ska avsluta projektet i åk 9.

Husie stadsdelsförvaltning ansökte om stimulansbidrag från Staten Kulturråd för kulturarbetet med språklig inriktning inom kommunala grundskolor i Husie stadsdel i samverkan med en friskola.

Har erhållit stöd från skapande skola för att arbeta med kultur och språk projektet, något som ledde till att alla åttor i Husie fick skriva bidrag till en bok under ledning av författaren Mårten Sandén.

De kommunala grundskolorna och en fristående grundskola med undervisning i skolår 7 -9 i Husie stadsdel i Malmö har tillsammans utvecklat arbetet i elevgrupperna med kultur och skapande. De samverkande skolorna är Bäckagårdsskolan, Höjaskolan, Videdalskolan och Montessori Grundskolan Maria AB.

- Målet var att stärka elevernas språkliga kunskaper och färdigheter genom upplevelser av hur kultur- och media personer använder konstnärliga och kommunikativa uttryckssätt i arbetet och skapande. Med pengarna vi fick första året anlitades en lokal professionell kulturaktör, serietecknaren Jimmy Wallin. Eleverna delades från de olika skolorna i olika grupp på ca.20 – 25 elever, träffades under 7 veckor i en workshop vid 3 tillfällen à 2 timmer. Projektet avslutades med en vernissage i Husie stadsdelsförvaltnings Medborgarkontor.

Berättar Bekey Pettersson, kultursamordnare inom området Barn och Ungdom på Husie stadsdelsförvaltning som varit den eldsjäl som varit drivande motorn bakom projektet.

Projektet avslutas nu på fredag 20 maj kl.10.00 på Bäckagårdskolans sporthall tillsammans med Freestyle Phanatix, instruktörer i rap, break och beatbox. Freestyle Phanatix är en dansk grupp, som kommer att köra workshop. Det bjuds på 1 timme rap + 1 timme beatbox, ackompanjerad av deras dans-performance.

Avslutar Bekey Pettersson.