Skate i världsklass och försmak på nästa generations proffs!

Skate i världsklass och försmak på nästa generations proffs!

Den 16-18 augusti är det dags för Malmö Ultrabowl V, Europas största återkommande skateboardtävling! I år ges chansen att få en försmak på nästa generations proffs då mastersklassen ersätts med en juniorklass.

Snart är det återigen dags för åkarna att inta Stapelbäddsparken för att göra upp om prispotten.

Öppet kval kommer ske på fredagen medan de seedade åkarna går in i tävlingen från och med lördagen. Nytt för i år är att mastersklassen ersätts av juniorklass, en chans att få en försmak på nästa generations proffs. Juniortävlingarna går parallellt med PRO/AM klassen under lördagen och
söndagen.

Under helgen avgörs även Get Set Go! i Stapelbäddsparkens nytillbyggda del. Get Set go! är öppen bara för tjejer och även denna tävling lockar åkare från långt utanför Sveriges gränser.

I åkarlistan för PRO/AM finns bland annat förra årets vinnare Brad McClain (US), hemmahoppet Fernando Bramsmark och en rad andra namn som kan utmana om finalplatserna. I Get Set Go! ställer profiler som Emma Fastesson Lindgren, Lucy Adams (UK) och Alana Smith (US) upp.

Malmö Ultrabowl är en inbjudningstävling som avgörs i Stapelbäddsparkens parkdel. Tävlingen är en del av skateboardens världscup WCS. Malmö stad och Föreningen Bryggeriet står bakom arrangemanget.

Programmet i korthet:

Torsdag: Fotoutställningar @ STPLN, Raka rör och Days with Tösabidarna, filmpremiär ”Coping mechanism – a Malmö skate scen documentary”.

Fredag: Öppet kval PRO/AM, filmvisning @ STPLN ”Underexposed – a women’s skateboarding documentary”

Lördag: Kvartsfinal PRO/AM, kval junior, kval Get Set Go!

Söndag: Semifinaler och finaler samtliga klasser

För mer information: http://skatemalmo.se/ultra-bowl/

Erik Löfvander, projektledare, Gatukontoret Malmö